maandag 1 februari 2010

Klein mysterie 131 – Plaatsnaamborden (1)

Vandaag bestaat de nieuwe gemeente Horst aan de Maas precies een maand. Terwijl ik me nog af zat te vragen of het niet de hoogste tijd wordt dat ook Sevenum eindelijk de realiteit onder ogen ziet, kwam ik tweehonderd meter verderop dit bord tegen:Terwijl ik me vergenoegd in m’n handen wreef over het feit dat Sevenum zich klaarblijkelijk toch had neergelegd bij de Horster annexatie, kwam ik weer tweehonderd meter verderop dit bord tegen (let ook op de vreemde, vette belettering):Zo ging het nog een tijdje door: op de ene plaats wekken de plaatsnaamborden de indruk dat Sevenum nog een zelfstandige gemeente is, op de andere plaats zijn ze al aangepast aan de nieuwe werkelijkheid. In Meerlo, Swolgen en Tienray van hetzelfde laken een pak, zo werd me gisteren tijdens een inspectierondje duidelijk. Met dit verschil dat de argeloze voorbijganger op sommige plaatsen zou kunnen denken dat Meerlo, Swolgen en Tienray gemeenten zijn in plaats van betrekkelijk nietige dorpjes. Niets gebeurt zonder reden en de vervanging van plaatsnaambordjes al helemaal niet. Ik ben slechts een leek, maar het in één klap vervangen van alle verouderde plaatsnaamborden zou in mijn ogen praktischer zijn. De feiten wijzen echter uit dat openbare werken een geleidelijke vervanging prefereert. Waarom? Zit de gemeente nu al op zwart zaad en moet ze met de productie van een nieuw bord telkens wachten totdat er weer een paar tientjes geïncasseerd zijn van een rijbewijsverlenging of verlening van een bouwvergunning? Of hebben psychologen een stapsgewijze vervanging van de borden geadviseerd om de klap van het zelfstandigheidsverlies in een aantal dorpen niet te hard te laten aankomen? Ach, doet er ook allemaal niet zo veel toe, het werkelijke klein mysterie schuilt in de vraag waarom de plaatsnaamborden al worden vervangen op een moment dat de naam van de nieuwe gemeente nog helemaal niet definitief is vastgesteld. Want iedereen mag er dan wel van uitgaan dat Horst aan de Maas de naam van de gemeente blijft, een besluit daarover heeft de gemeenteraad nog altijd niet genomen. Ook op de agenda van de gemeenteraadsvergadering van morgen is het vergeefs zoeken naar een agendapunt ‘naamgeving gemeente’. Wonderlijk.Overigens ben ik van mening dat de naam van de gemeente ‘Horst’ moet worden.

1 opmerking:

  1. Niet gewoon 'Horst' als naam. Veel beter is 'Horst aan de Maas en in de Peel'. Juweeltje van een naam, heb octrooi en domeinnaam aangevraagd.

    BeantwoordenVerwijderen