maandag 12 maart 2012

Intermezzo – Zondagmiddag

Zondagmiddag. Sinds jaar en dag de lastigste middag van de week. Telkens weer diezelfde vraag: hoe voorkom ik dat ik de voetbaluitslagen al ken voordat om zeven uur Studio Sport begint? Ja, ik weet het: geen radio en televisie aan, niet internetten, telefoon niet opnemen, bezoek niet binnenlaten (en al helemaal niet die oom uit U. die ondanks diverse niet mis te verstane waarschuwingen nog steeds niet schijnt te beseffen welke ellende hij op zo’n zondagmiddag kan aanrichten), eigenlijk elk menselijk contact vermijden. Maar het vlees is zwak op een zondagmiddag zonder vergadering, zonder familiale verplichtingen, zonder huiswerk, zonder wedstrijd van VVV. Bovendien is het droog, schijnt een heerlijk lentezonnetje en staat er nauwelijks wind. Probeer dan maar eens de verleiding te weerstaan om een bezoek te brengen aan de topper in de tweede klasse H tussen Wittenhorst en Heeswijk.
Als ik nou eens zorg dat ik ruimschoots voor de aftrap aanwezig ben op sportpark Ter Horst en strategisch positie kies bij de het verst van de kantine verwijderde cornervlag? En als ik m’n zwager, m’n neefje en liefst ook nog m’n nichtje nou eens zo ver zou weten te krijgen dat ze meegaan, zodat ik geen eenvoudige prooi ben voor iemand die verlegen zit om een praatje of, het ultieme horrorscenario, een beschouwing loslaat op de tussen- en/of eindstanden in de ere-divisie? Dan is het risico toch verwaarloosbaar?
Alles verloopt volgens plan. Zelfs m’n weinig voetballiefhebbende nichtje is bereid haar medewerking te verlenen. En dan – de wedstrijd moet nog beginnen: ‘Hedde ’t al gehuërt? Drie-iën! Rutten kán ut now wal hiëlemaol schudde!’ Boem. Pats. Klap in het gezicht. Hele zondag verpest. Quelle horreur. Terwijl het juist met dat verlies van PSV zo’n gloriedag had moeten zijn. Godverdegodver. Weggaan heeft nu geen zin meer. Dus zien we Wittenhorst met bloed, zweet en tranen een 1-0 over de streep brengen en virtueel koploper worden.
Tussendoor nog: ‘Hedde ’t al gehuërt? NEC-Twente: drie-iën! Na afloop bij de fietsenrekken: ‘Hedde ’t al gehuërt? Ajax-RKC: drie-nul!’ Over Feyenoord-Utrecht wordt met geen woord gerept, dus dan wéét je gewoon dat Feyenoord niet heeft gewonnen. Nog een geluk dat De Graafschap-AZ pas om half vijf begint.
Volgende week zondag, half drie: Wittenhorst-Volharding. Een prachtig affiche, ik heb geen vergadering, geen familiale verplichtingen, geen huiswerk, VVV heeft een dag eerder al gespeeld en de weersvoorspellingen zijn geweldig. Toch weet ik nog niet of ik ga.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten