maandag 12 maart 2012

Klein mysterie 322 – Platanen

Hoewel ik het pas voor de helft heb gelezen, kan ik iedereen nu al Vroeger is ook mooi van harte aanbevelen. In deze bundel zijn essays en lezingen van Marita Mathijsen, emeritus hoogleraar moderne letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam, samengebracht. In de helft die ik gelezen heb, is een van de centrale thema’s het gebrek aan historisch besef in Nederland. Ja, er zijn lichtpuntjes. Maar wat staat daar tegenover? ‘Sloop, desinteresse, praatjes voor de vaak, sensatiebeluste historie, kneutergeschiedenis, oplichting, verkitsching van de historie, geschiedenis als pretpark en kermisattractie.’
Ik zou hier zo tien citaten kunnen aanhalen die me uit het hart zijn gegrepen. Toch doe ik dat niet. Het effect is denk ik groter als het wapen Marita Mathijsen gedoseerd wordt ingezet. Op het moment dat ik op zoek ben naar een autoriteit die mijn beweringen van een geleerd sausje kan voorzien, zal ik voortaan bij haar te rade gaan. Voor nu wil ik volstaan met een citaat (bladzijde 58) waarin ze fulmineert tegen een bepaald soort straatnamen:
‘Kom je in een nieuwbouwwijk waar je zonder tomtom radeloos wordt, draai je van de Akeleidreef naar de Windroosakker, kom je op de Kalmoesgaarde uit. Er staan gezellige woonerven aan de Peerenbongerd en het Pruimenveld, maar er is geen fruitboom te bekennen, laat staan een bongerd. Altijd hebben de nieuwe woonwijken positieve namen, leuk naar het verleden verwijzend maar schaamteloos vergetend dat het verleden juist weggebulldozerd is.’
Vervang de genoemde straatnamen door Tuinderslaan, Groentestraat, Dentjesweg, Fruitweg en Kassenstraat en je bent in de Horster nieuwbouwwijk De Afhang.
Had ik twee weken geleden weet gehad van deze passage, dan had ik haar zonder enige twijfel opgenomen in het stukje over Den Doolhorst. Maar ze is evengoed van toepassing op tal van andere locaties in Horst aan de Maas. Bijvoorbeeld op Hof te Berkel, de nieuwe woonwijk die moet verrijzen in het gebied tussen Dr. Van de Meerendonkstraat, Venloseweg en Antoniuspark.
Enige tijd geleden zijn de voorbereidende werkzaamheden daartoe in gang gezet. Afgelopen week zijn op de parkeerplaats van verpleeghuis Elzenhorst een stuk of tien platanen geveld en daarna weggebulldozerd.
De platanen moesten wijken voor een bouwplan dat bestaat uit zeven vrijstaande villa’s.
Hoe dat nieuwe villawijkje gaat heten? Eh … De Platanen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten