Als het gaat om (gratis) parkeerplaatsen heeft Horst aan de
Maas een naam hoog te houden. Er kan geen locatie in het Horster centrum vrijkomen
of ze wordt bestemd tot parkeerplaats. Allerlei ambitieuze plannen uit het
verleden ten spijt ondergaat momenteel dus ook het gebied tussen Loevestraat en Wilhelminaplein dezelfde metamorfose die bijvoorbeeld de gebieden tussen
Hoofdstraat en Doolgaardstraat en tussen Steenstraat en Herstraat eerder
eveneens ondergingen.
Waar andere gemeentebesturen groene of culturele aspiraties koesteren,
doet Horst aan de Maas z’n best uit te groeien tot mekka voor de heilige koe. Elke
gemeente krijgt het gemeentebestuur dat ze verdient, zullen we maar zeggen.
Al jaren ben ik een vurig pleitbezorger voor invoering van
betaald parkeren in het centrum van Horst: als die kostbare centrumruimte dan
toch zo nodig dient te worden opgeofferd aan blik, moet er ook maar iets
tegenover staan. Ik heb niet de indruk dat ik me heel erg populair maak met
deze opvatting. Geeft niets, mijn eerste levensdoel is niet om me populair te
maken met mijn opvattingen. Bij politieke partijen ligt dat anders. En dus zijn die unaniem van mening dat betaald parkeren in Horst aan de Maas gratis dient te
blijven. Want zonder gratis parkeerplaatsen is Horst ten dode opgeschreven. ‘No
parking, no business’ is bijvoorbeeld het doembeeld waarmee Essentie zieltjes
probeert te winnen. Diezelfde partij noemt gratis parkeren in zijn
verkiezingsprogramma ook een randvoorwaarde voor ‘een bruisende lokale
economie’.
Voor mijn gevoel allemaal lulkoek van de eerste orde, maar
probeer dat maar eens hard te maken als niet ingewijde. Een artikel in Trouw van 31 mei kwam daarom als
geroepen (klik hier). Journaliste Dorien Pels voert daarin Giuliano Mingardo op. Mingardo is
onderzoeker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij koppelde gegevens over
het winkelgedrag van zeventigduizend Nederlanders aan informatie over parkeren
in de winkelgebieden die zij hadden bezocht. Zijn conclusie: er is geen enkel
verband tussen het winkelgedrag en hoe of tegen welk tarief auto’s konden
worden geparkeerd, ongeacht de grootte van het winkelgebied. Mingardo: ‘Gemeenten
hebben de neiging om mee te gaan in de wens van winkeliers voor meer, goedkoop
en dichtbij parkeren, maar het slaat eigenlijk nergens op.’
Geïnteresseerden in de materie zouden beslist ook de
samenvatting moeten lezen van een voordracht die Mingardo op 17 april hield
(klik hier). In die voordracht rekende hij voor eens en voor altijd af met een
aantal ficties, waaronder die van ‘gratis parkeren’ en ‘no parking, no
business’.
Zou Mingardo z’n voordacht ook eens voor een Horster gehoor
moeten houden? Opdat het roer hier eindelijk omgaat? Ach, die moeite kan hij
zich beter besparen. Je hoort het de dames en heren lokale politici al zeggen:
‘Wat weet zo’n man nou van Horst?’, ‘Horst valt niet te vergelijken met
andere plaatsen’, ‘Het Centrummanagement is ook niet van gisteren’, ‘Jan Nabben
zegt het, dus is het zo’ enzovoort enzovoort. Zoals Mingardo zelft zegt: emoties
en onderbuikgevoelens dicteren het parkeerbeleid. Ook in Horst. Juist in Horst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten