maandag 20 oktober 2008

Intermezzo – Jachthut (2)

Op 17 augustus schreef ik dat ik graag een top 5 van Horster jachthutten zou samenstellen, maar dat ik niet verder kwam dan één exemplaar. Tot mijn onuitsprekelijke genoegen kan ik u meedelen dat ik gisteren een tweede Horster jachthut heb ontdekt. Niet dat ik er speciaal naar op zoek was. Nee, gewoon toevallig tegengekomen tijdens een ouderwets ‘stukje rijden’ (aangenaam gevolg van de economische depressie, excuses: recessie, is dat de brandstofprijzen aanzienlijk zijn gedaald): Venloseweg – rechtsaf naar de Hamweg – linksaf de onverharde Reulsweg op – na een paar honderd meter links een kale akker omgeven door bomen – hè, wat is dat daar? Een jachthut? Het zal toch niet? Dus wel!Enkele verschillen met de jachthut langs de spoorlijn Venlo-Eindhoven: kleiner, lager, geen platform, betere schutkleur en een meer gecamoufleerde ligging. Verder zeer opmerkelijk: deze hut is gewoon voor iedereen die ze weet te vinden toegankelijk:Of zou bovenaan de trap ooit een luik hebben gezeten? Ik heb in de directe omtrek gezocht, maar vond niets dat op een luik leek. Wel trof ik een ander curiosum aan: het enigszins versleten ogende houten jachthutkrukje met rieten zitting. ‘Jachthut’ blijkt trouwens niet helemaal de juiste benaming getuige dit enigszins onder de takken schuilgaande bordje:Ook deze hut zal ik aanmelden bij www.jachthutten.nl. Inmiddels begint nu toch mijn hoop te groeien dat er ooit een moment komt dat ik minimaal een top 3 van Horster jachthutten kan samenstellen.

1 opmerking:

  1. Beste Wim,

    Over deze 'jachthut' op de Reulsweg kan ik je wel wat meer vertellen.
    Deze toren werd door mijn grootvader, Frans Everaerts van de Berkelstraat, en zijn vrienden gebouwd en gebruikt om naar de Herten te kijken. Achteraan aan de bosrand (voor de toren staande links) werd destijds het voor in een kuil gelegd waarna er vanuit de toren kon worden toegekeken naar de etende Herten met hun jongen. Zelf ben ik als kind vaker met opa mee geweest om dit te aanschouwen. Het klopt dat er vroeger een luik in de toren zat. Het hoe en waarom het luik niet meer aanwezig is kan ik u niet vertellen helaas. Inmiddels is de toren niet meer in gebruik omdat vrijwel alle gebruikers van de toren reeds zijn overleden, inclusief Frans. Aan de andere zijde van de Reulsweg stond altijd de jachthut, een lange groene caravan met een dierenwei erachter, en ik weet niet of die nog altijd aanwezig is gezien die al zeker 10 jaar niet meer gebruikt word. Hopelijk heb ik je zo van voldoende info voorzien!

    BeantwoordenVerwijderen