Soms zit het mee, soms zit het tegen. Enkele weken geleden zat
het tegen. Het Eurovisiesongfestival was gewonnen door Conchita Wurst, manvrouw
met baard. Was dat geen prachtige aanleiding eens uit te wijden over Wilgefortis,
de vrouwelijke heilige met baard, waarvan in de Horster Sint-Lambertuskerk een
prachtig middeleeuws beeld hangt?
Nog volop in de weer met de voorbereidingen van wat ongetwijfeld
zou resulteren in een gedenkwaardig stukje, sloeg ik de daaropvolgende zaterdagmorgen
Dagblad De Limburger open. Shit! Is
die Guus Urlings me verdorie voor! Onder de kop ‘Een vrouw met baard’ gaat
meneer uitvoerig in op de vrouwelijke baardheilige en refereert daarbij ook aan
de Horster Wilgefortis. Weg gedenkwaardig stukje!
Voor het mysterie van Wilgefortis kunt u dus bij Guus
Urlings terecht en ook hier of hier. Maar daarmee zijn de mysteries van het
Horster beeld van Wilgefortis nog
allerminst ontrafeld. Vragen over datering, vervaardiger, verering en het
waarom van de doornenkroon en de gouden schoentjes hebben bijvoorbeeld nog
altijd geen sluitend antwoord gekregen. Het grootste mysterie schuilt wat mij
betreft echter in de onbekendheid van het beeld. Het enige Wilgefortisbeeld van
Nederland, middeleeuws houtsnijwerk van fenomenale kwaliteit, Sagenumwoben en tóch blijven de
busladingen cultuurtoeristen weg en tóch is het beeld bij Horstenaren volledig
onbekend. Is dat niet vreemd? Je kunt het zo gek niet verzinnen of het wordt
aangewend om Horst aan de Maas op de
kaart te zetten, hier ligt een gouden kans waarmee je je echt kunt
onderscheiden en er gebeurt niets mee. Onbegrijpelijk.
Overigens moet je opletten met generalisaties als ‘en tóch
is het beeld bij Horstenaren volledig onbekend’. Iemand die daarmee ook op de
koffie kwam, is dr. Jan Gessler (1878-1952), een Belgisch hoogleraar en
Wilgefortisdeskundige. Gessler bezocht de Sint-Lambertuskerk op een
zondagmiddag in 1937. Twaalf jaar later deed hij in de Publications de la Société Historique et Archéologique dans le Limbourg
verslag van zijn tocht naar de Horster kerk, waar hij het ‘prachtige’
Wilgefortisbeeld en vele andere kunstschatten bewonderde. Zijn bezoek bracht
hem nog meer: het deed hem tevens de waarheid inzien van het Romeinse gezegde Testis unus, testis nullus (‘Eén getuige
is geen getuige’), zo schrijft hij in een mooie passage die hij betitelt als
‘petite histoire’, maar die het beslist waard is aan de vergetelheid te worden
ontrukt (klik op de afbeelding om haar te vergroten):
Zouden er heden ten dage nog Horster herbergprinsessen zijn
bij wie de Wilgefortislegende bekend is? Wordt op Horster scholen de gehele historie
van Wilgefortis nog verhaald? Retorische vragen, ben ik bang. Je zou er warempel
nog cultuurpessimist van worden ook, ware het niet dat de huidige koster met
het grootste gemak alle details over Wilgefortis, haar legende en het beeld
oplepelt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten