maandag 4 februari 2019

Intermezzo – OptiZeen (2) / Vandaag in de trein

'Gisteren heb ik officieel besloten dat ik hem officieel haat. Hij is zó focking narcistisch! Hij praat alleen maar de hele dag over bessen plukken.'
Jongen van een jaar of achttien in gesprek met twee medescholieren: 'Ik kan echt niet unjustifyen dat mijn verslag gewoon superkut is. Ik ga entrepreneurship trouwens skippen. Heb je niets aan, gaat alleen maar over abstract denken of zo.' En toch lijkt het een doodnormale jongen.
'Die ene chick die beweerde dat ze van koninklijke afkomst was en die ik vóór Lina bangde, die was real good. That pussy felt like royalty.'
'Dat kwam ook omdat ik toen in een dubstemming was, maar dat kwam ook omdat ik toen ongesteld was.'

Als je in de trein zit, hoor je soms de vreemdste dingen. Meisjes die telefonisch hun relatieproblemen bespreken terwijl de hele coupé zit mee te genieten, bespiegelingen over de jongste ontwikkelingen in de zaak Nicky, managerstypes die verwikkeld zijn in onbegrijpelijke Nederengelse dialogen, bravoureuze verhalen van jongens over hun escapades tijdens het voorbije weekend, collega’s die samen hun baas tot op het bot fileren. Argeloze treinreizigers worden deelgenoot gemaakt van ontboezemingen die voorheen beperkt bleven tot de huis- dan wel slaapkamer. Exhibitionisme? Een schreeuw om aandacht? Zelfkastijding? Zeg het maar! Hoe het ook zij: het mag duidelijk zijn dat we de schaamte voorbij zijn, in elk geval in de trein.


Als frequent treinreiziger noteerde ik de afgelopen twee jaar op gezette tijden wat ik zag en hoorde in de trein. Niet alleen inkijkjes in iemands privéleven maar bijvoorbeeld ook raadselachtige mededelingen via de omroepinstallatie en observaties van medereizigers die om de een of andere reden mijn aandacht trokken.


Ik publiceerde die ervaringen geregeld op Facebook. Maar vanaf vandaag zijn 36 van deze treinbelevenissen onder de titel Vandaag in de trein ook twee weken te lezen en te zien in het centrum van Horst. En wel in de etalage van de winkel in Kloosterhof waarin voorheen opticien Kruytzer was gevestigd.


Vandaag in de trein is onderdeel van OptiZeen, het project waarbij leden van kunstenaarscollectief Zeen tussen januari en mei onderdelen van hun werk exposeren in het leegstaande winkelpand. Gaat dat zien/zeen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten