De etalage van voormalig winkelpand Kruytzer in winkelcentrum Kloosterhof in
Horst was de afgelopen maanden achtereenvolgens gevuld met een aantal vergulde
objecten, een serie treinteksten en een reeks Rowwen Hèze-objecten. And now for something completely different:
sinds gisteren hangt diezelfde etalage vol
met veertien aquarellen uit 2018 en 2019 van de hand van Marian
Litjens-Lenssen.
‘Mijn beeldend werk is afgeleid uit alledaagse natuurlijke vormen’, schrijft
Marian op haar website (klik
hier). En verder: ‘De kleurwerking van
(on)controleerbare, sterk verdunde verf vind ik fascinerend en vormt een
uitgangspunt om verder uit te werken.’ De cruciale woorden in die twee zinnen
zijn achtereenvolgens ‘afgeleid’ en ‘(on)controleerbare’. Eerst dat ‘afgeleid’.
Van sommige van de geëxposeerde werken is in een oogopslag duidelijk dat het
verbeeldingen betreft van planten of bomen en hun wortels.
Aan andere werken valt lastiger af te lezen dat ze zijn afgeleid van alledaagse
natuurlijke vormen. Daarin heeft het ‘controleerbare’ het moeten afleggen tegen
het ‘oncontroleerbare’. Het lijkt erop alsof de verf hier meer de vrije hand
heeft gekregen. Alsof de verf gewoon z’n eigen gang heeft mogen gaan. ‘Ik drop je
op dat papier en kies vervolgens maar je eigen weg.’ Ja, dat heeft geleid tot
spatten en vlekken. Maar nee, die verstoren de harmonie niet, ze versterken
haar juist.
In 2017 en 2018 vervaardigde Marian een aantal ‘bomenschilderijen’ (niet te
zien in de etalage, wel hieronder en vooral op haar
website).
Die ‘bomenschilderijen’ ontberen het intuïtieve en associatieve dat de
aquarellen kenmerkt. En toch lijken die aquarellen op de een of andere manier ook
weer voort te vloeien uit de meer expliciete ‘bomenschilderijen’. Zijn de aquarellen misschien
een tussenstap op de weg van figuratie naar abstractie?
Marian is opgeleid aan het Grafisch Lyceum in Eindhoven en de Hogeschool voor
de Kunsten in Arnhem. Daarna was ze jarenlang werkzaam als docent Beeldende
Vakken, onder meer aan het Dendron College. Sinds 2010 heeft ze een eigen
atelier waar ze teken- en schilderles geeft aan volwassenen en daarnaast
beeldend werk maakt.
De expositie in het tot sloop veroordeelde winkelpand is onderdeel van OptiZeen,
een initiatief waarbij leden van het Horster kunstenaarscollectief Zeen hun werk
tonen. De aquarellen van Marian zijn nog te zien tot en met 7 april.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten