Maandag 8.25 uur. Ik woon tegenover de Meterikse basisschool. Ik hoor de
schoolbel gaan. Niets bijzonders, zelfs niet in coronatijd. De afgelopen twee
weken – meivakantie! – is de schoolbel niet gegaan, maar in de zes weken
daarvoor ging ze wel, hoewel er al die tijd geen leerling te bekennen was. De
wereld stond in brand, de schoolbel ging onverstoorbaar door met bellen. Het
had iets relativerends. Iets vertrouwenwekkends ook: niet álles was anders, er
waren ook dingen die ongeacht de omstandigheden gewoon bleven doen waar ze goed
in zijn.
Maandag 10.15 uur. De schoolbel is weer gegaan: speelkwartier. De leerlingen krijsen
even uitgelaten als altijd. In gedachten ga ik terug naar mijn eigen
schooltijd. Ik kon weliswaar goed leren, maar heb er nooit veel aan gevonden,
school. Ik beschouwde school als een noodzakelijk kwaad. Met uitzondering van
het schoolvoetbaleftal voor mij dan ook geen warme herinneringen aan het
Boschveldcollege in Venray. Integendeel. De basisschool was iets minder erg.
Toch was het meest dierbare element van mijn basisschoolperiode ongetwijfeld
het speelkwartier. Knikkeren, tikkertje en een waarschijnlijk uitsluitend op de
Weisterbeek in Horst gepraktiseerd spel met de fantastische naam hennevot (‘Wie
deut der mei henne-vot-vot-vot?’). Ook het hysterische gebrul (‘Ru-zie! Ru-zie!
Ru-zie!’) als er ergens een vechtpartijtje uitbrak is me bijgebleven.
Maandag 15.00 uur. De Meterikse schoolbel gaat weer. Ik zie of hoor geen
leerlingen, blijkbaar zijn de lessen al eerder op de dag gestopt. Hoe het ook
zij: de eerste schooldag na de gedwongen pauze zit er weer op. Terug naar mijn
tijd. Na een weekend, na een vakantie: de eerste dag was altijd de allerergste.
Daarna verminderde geleidelijk de pijn; vanaf woensdag gloorde het prettige
vooruitzicht van het weekend. Op een dag als vandaag zou ik heel zeker hebben
gedacht: ‘Nog acht weken, dan is het gelukkig weer vakantie.’ Ik verbaasde me
de afgelopen weken dan ook over al die kinderen die op de televisie of in de
krant zeiden te snakken naar de heropening van hun school. Alsof school leuk is!
Mij bekroop een gevoel van medelijden met hen. Of is dat ongepast? Moet ik
misschien eerder medelijden hebben met mezelf? Heb ik de pech gehad in de
verkeerde tijd jong te zijn geweest? Zijn de scholen in de loop van al die
jaren veranderd? Of de leerlingen?
Dit stukje verscheen woensdag in
Via Horst-Venray. Daarop volgde een prachtige
reactie van Peter Lucassen:
‘Als fervent aanhanger van het spelletje hennevot wil ik je nog enkele
aanvullingen toespelen. Bij de ruzietjes riepen we “ruzie tatata ruzie tatata”
weet je nog? Verder hadden we nog een spelletje “wie doet er mee losse ketting”
wat volgens mij tikkertje was waarbij de getikte af was. Maar je had ook vaste
ketting waarbij de getikte met elkaar een ketting vormde waarmee je
slachtoffers kon insluiten.’
Inderdaad 'ruzie tatata'! Losse en vaste ketting herinner ik me ook. Of
Peter dan misschien ook wist of hennevot een tikspelletje was?
Peter:
‘Volgens mij was hennevot een tikspelletje waarbij je van de ene naar de
andere kant moest proberen te komen. Bij vaste ketting had je als je pech had
het genoegen om met een flinke vaart tegen de grond gesmakt te worden. Vooral
als je de buitenste persoon was. We deden ook wel eens kiepe keuntje kieken. De
handen tegen elkaar en dan met iemand anders in elkaar schuiven. Als je dan de
handen opende zag je iets wat leek op een kiepe…, je raadt het al.’
Geweldig toch? Kiepe keuntje kieken zei me dan weer helemaal niets. Anderen
misschien wel?
Wat een mooi (beetje melancholisch) verhaal over de Meterikse school, toevallig vorige week langs gereden: mooi onderhouden gebouw. Dat heeft al heel wat kinderzieltjes geherbergd.................sommigen hebben jammer genoeg geen leuke tijd op school doorgebracht. Ik verkeer er nog iedere dag van de week (werk in Uden op het College aldaar en werk ook op Dendron College), maar anderen zullen wel leuke verhalen en herinneringen hebben. Dát moet je vast houden in je herinnering. De rest vervliegt door de tijd..........tot niets!
BeantwoordenVerwijderenHet Meterikse klooster (op twee van de foto’s) is nooit lagere school geweest, wel kleuterschool. De lagere school stond aan het begin van de Pastoor Notermansstraat en bestaat al lang niet meer. Er staan daar nu huizen. De huidige lagere school, tussen het kerkhof en het voormalige klooster, dateert uit de jaren tachtig als Ik me goed herinner.
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen@Paul: het deel van het klooster dat ooit de kleuterschool herbergde, is nu de basisschool, samen met een aanbouw. Het gebouw tussen voormalig klooster en kerkhof is sinds vorig jaar geen lagere school meer.
BeantwoordenVerwijderen