maandag 21 september 2009

Top 5 – Horster schrikdraadwaarschuwingsbordjes

‘Pas op! Schrikdraad.’ Bijna net zo’n klassieker als ‘Verboden toegang. Art. 461 Wetb. van Strafr.’ Het samenstellen van een top 5 van Horster schrikdraadwaarschuwingsbordjes leek me daarom een eitje. Andermaal een verkeerde inschatting: er hangen er lang niet zoveel als ik van tevoren dacht. De kans dat ook deze top 5 na verloop van tijd actualisatie behoeft, lijkt me dus klein, maar zeg nooit nooit:

5.Wat doen die aanhalingstekens daar in godsnaam? Als paard zou ik me wel twee keer bedenken in een wei te gaan staan met zulke belachelijke bordjes. Zegt misschien ook iets over paarden.

4.Dit soort bordjes tref je verrassend veel aan in het Horster buitengebied. Veel te veel niet ter zake doende (reclame)tekst. Het onmiskenbare voordeel van het gebruik van pictogrammen wordt daar volkomen door teniet gedaan. Tot overmaat van ramp zijn de pictogrammen ook nog eens niet om aan te zien.

3. Weinig op aan te merken, behalve dat het geel is. Slechts één keer gesignaleerd (aan de Kranestraat).

2.Klassieker. Nummer 1 van de bordjes met de tekst ‘Pas op! Schrikdraad’. Iets minder fraaie variant:
1.Enkele weken terug kwam ik ergens een bordje tegen met de tekst ‘Pas op! Schrikkeldraad’. Blunder 1: ik vergat het te fotograferen. Blunder 2: ik vergat de locatie. Gelukkig vergat ik niet dat het ergens buiten Horst was en dat is in dit geval mijn redding. Want anders was ik ongetwijfeld in gewetensnood gekomen over de nummer 1. Nu niet: dit bordje aan de Graafsebosweg is mijn onbetwiste nummer 1. Nog even terugkomend op dat ‘schrikkeldraad’. Volgens taalhistoricus en journalist Ewoud Sanders (léés zijn wekelijkse rubriek in NRC Handelsblad of anders zijn weblog) is schrikkeldraad een contaminatie van schrikdraad en schrikkeljaar. Zou een contaminatie van prikkeldraad en schrikdraad niet veel meer voor de hand liggen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten