maandag 19 september 2011

Actualisatie – Engelse asfalteerders (2)

En wéér is een van mijn ballonnen doorgeprikt. Na het vogelkooimysterie in de Kasteelse Bossen is het ditmaal de beurt aan de Engelse asfalteerders. Dit blijken hedendaagse slaven te zijn. Slaven van de weg – maar dan letterlijk.
De Engelse asfalteerders: wie waren dat ook alweer? Ik zal uw geheugen opfrissen. In mei 2010 maakte de politie Limburg-Noord melding van ‘Engels sprekende personen die zich aanbieden om goedkoop te asfalteren’. Ze bleken vaak een slechte kwaliteit asfalt te leveren tegen een veel hoger bedrag dan was afgesproken. De politie riep burgers daarom op tot waakzaamheid.
Naarstig politiespeurwerk leidde enkele weken later tot de arrestatie van negentien criminele Engelse asfalteerders. Voorafgaand aan hun uitzetting dienden ze op last van de korpsleiding te worden gefotografeerd. Voor dat klusje werd ondergetekende aangezocht. Op een geheime locatie legde ik ze alle negentien vast op de gevoelige plaat. Weer enkele weken later vereeuwigde ik hen in een (nog altijd verkrijgbaar) boekje, met vermelding van hun personalia.
Einde verhaal, zou je denken. Mooi niet dus. Vorige week zondag deed de Britse politie een inval in een woonwagenkamp in Leighton Buzzard, circa zestig kilometer ten noordwesten van Londen. Ik citeer verder Dagblad De Limburger van 13 september: ‘Bij één van de daar geparkeerde kingsizewagens werden 24 uitgemergelde, verwaarloosde en verwilderde mannen “bevrijd”: zeventien Britten, drie Polen, twee Roemenen en twee Russen. Ze zaten in gammele, lekkende en tochtige caravans. Zonder water, verwarming of toilet. Eten kregen ze niet of nauwelijks. Ze moesten alleen werken.’ Volgens de politie zouden sommige van deze mannen al vijftien jaar in deze ‘toestand van feitelijke slavernij’ hebben geleefd.
Bijzonder triest natuurlijk. Desalniettemin geen nieuws dat normaalgesproken Horst-sweet-Horst zou halen. De alarmbellen gingen pas rinkelen toen ik las tot welke werkzaamheden de mannen werden gedwongen: ‘A range of gruelling manual jobs including asphalting’, aldus The Guardian. Asphalting! Zo willen de puzzelstukjes wel in elkaar vallen!
Intussen heb ik een exemplaar van mijn fotoboekje opgestuurd naar de politie in Bedfordshire. Hopelijk kan het een rol spelen bij de veroordeling van de opdrachtgevers, vier leden van de familie Connors (James ‘Jimmy’ Connors, Tommy Connors, Patrick Connors en schoonbroer James ‘Big Jim’ Connors, aldus opnieuw The Guardian). Het zou me namelijk niets verbazen als onderzoek zou uitwijzen dat mannen als Dwight (Stratford-upon-Avon, 1347; asfalteerder sinds 1371)
en Michael (Bournemouth, 1471; asfalteerder sinds 1499) al veel langer dan vijftien jaar onder dwang asfalteerden.
Horst-sweet-Horst als crimefighter. Wie had dat ooit kunnen denken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten