zondag 24 juli 2022

Intermezzo – Noodopvang (1)

Een zondagmorgen zoals zondagmorgens horen te zijn. Ik fiets naar de Kasteelse Bossen, naar wat tegenwoordig ‘het evenemententerrein’ heet, maar wat ik nog altijd ’t rutertrein pleeg te noemen. Twee dagen eerder heeft de gemeente Horst aan de Maas aangekondigd hier tien weken lang noodopvang te gaan verlenen voor honderdvijftig asielzoekers.


Al fotograferend spoken de blijkbaar onvermijdelijke negatieve reacties op de gemeentelijke aankondiging door mijn hoofd. Reacties als ‘Weer meer goud zoekers naar ons land’, ‘Terug met den rotzooi’, ‘Alles wordt ons afgepakt en wij maar dokken’ en ‘Nu wordt ons het recreëren afgepakt’. Mijn allergie voor zulke opmerkingen is bijzonder groot, mijn tolerantiegrens bijzonder laag. Te groot, te laag? Of niet groot genoeg, niet laag genoeg?


Hoe representatief zijn zulke reacties, vraag ik me af, daar op ‘t rutertrein. Vertegenwoordigen ze de zwijgende meerderheid? Of zijn het slechts oprispingen van de beperkte groep notoire schreeuwers die hun vertrouwen in de overheid al lang geleden zijn kwijtgeraakt?

Ben ik laf door nooit te reageren op de aperte onzin die ze vooral op Facebook uitkramen? Nee, reageren heeft geen zin. Heb ik altijd gedacht. Of het ook zo ís? ‘Door de komst van asielzoekers in het openbaar toe te juichen, maak je het anderen die daar evenmin problemen mee hebben, gemakkelijker zich te uiten’, zegt mijn zus. Zit iets in. Terwijl je denkt een roepende in de woestijn te zijn, blijkt dan misschien wel dat je in werkelijkheid behoort tot een leger van gelijkgestemden.


De notoire schreeuwers overtuigen lijkt me een utopie. Maar is het héél gek om te denken dat het goed zou zijn als de Gutmenschen zich eens wat vaker lieten horen, zodat het sentiment ten opzichte van asielzoekers mogelijk kantelt?  


Terug van ’t rutertrein lees ik thuis in de NRC van gisteren een reportage vanuit het overvolle aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel. Citaat:
‘Aan de zijkant van de tenten hangt de geur van poep en urine – er staan acht dixi’s op nog geen vijf meter afstand van waar de mensen slapen. Wie de deur opendoet, ziet vliegen op zich afkomen. De toiletten zitten vol poep, de drollen steken bijna boven de wc-bril uit. Ook in de bosjes rondom het terrein liggen overal gebruikte luiers, slierten wc-papier en mensendrollen.’
Nog een citaat:
‘Het is de heetste dag van het jaar (…). Op een grasveld voor de poorten van het aanmeldcentrum staan grote luifeltenten. Daaronder, in de broeierige hitte, schuilen zo’n honderd mensen voor de zon. Ze liggen op dekentjes en stukken karton, omringd door lege plastic flesjes, voedselresten en ander afval.’
De notoire schreeuwers zullen in beide citaten waarschijnlijk de bevestiging lezen van hun mening dat asielzoekers behalve gelukszoekers ook rotzooi veroorzakende smeerlappen zijn. Ik lees er vooral de bevestiging in dat de toestanden in Ter Apel iets zijn waarvoor ik me kapot schaam. En de bevestiging van mijn mening dat die honderdvijftig asielzoekers liever nog vandaag dan morgen naar ’t rutertrein dienen te komen.

12 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het probleem is, Wim, in hetgeen je in je schrijven belicht, maar 'n klein deel van de problematiek is; het is zelfs een beetje populistisch geschreven.
    Maar er speelt meer in onze samenleving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Frank Gijsen: inderdaad speelt er meer in onze samenleving, véél meer. Maar dit heeft voor mij nu eenmaal een hele hoge prioriteit. En als het populistisch is om me te schamen voor de manier waarop Nederland met deze mensen omgaat, dan is het maar populistisch.

      Verwijderen
  3. Als deze asielzoekers allemaal integer zouden zijn, zou je een punt hebben. Helaas is dat niet altijd het geval en Nederlanders beginnen zich daar steeds meer aan te ergeren. Mede omdat ook steeds meer mensen in Nederland in de knel komen. En die onvrede begrijp ik ook.
    Het zou fijn zijn dat je ook wat meer begrip zou hebben voor mensen die jou mening niet delen, want eigenlijk doe je precies hetzelfde als de "notoire schreeuwers" waar je zo kwaad op wordt....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is altijd hetzelfde: steeds krijgen groepen mensen de schuld van alles en nog wat. Toen Indonesiërs in ons land kwamen wonen, was er woningnood, dus... Toen vrouwen wilden werken, werd er gezegd dat 'ze' de werkplekken van de mannen afpakten.Toen de Surinamers en later de Marokkanen en Turken hier kwamen: ze pakken onze vrouwen af. Dat heet gewoon discriminatie. Het is een gemeen sluipend proces en leidt tot heel nare dingen.

      Verwijderen
  4. @Frank Gijsen: niet-integere mensen heb je onder Horstenaren, onder Nederlanders, onder mannen, onder vrouwen, onder zwarte mensen, onder witte mensen en ja, inderdaad ook onder asielzoekers. Ik veroordeel ze allemaal.
    En ja, ik denk te begrijpen waarom mensen in Nederland in de knel komen of waarom ze gefrustreerd raken. Maar ik heb er geen begrip voor als ze dat afreageren op onschuldige medemensen die zelf ook niet hebben gevraagd om de situatie waarin ze zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Wim, natuurlijk heb ik het niet over gefrustreerde mensen die zich afreageren op de medemens, dat maak jij er ineens van. De discussie schiet dan niet echt op.
      Ik wil best een keer afspreken voor een een gesprek om eens uit te leggen dat er ook een grote schaduwkant aan het asielbeleid in Nederland zit, die sommige mensen maar niet willen zien.
      Zo niet, dan laat ik het hier bij. Een prettige avond nog!

      Verwijderen
    2. Je hebt gelijk: het asielbeleid is beroerd. Daarom zijn dit soort opvangplekken zoals in de Kasteelse Bossen hard nodig opdat er geen mensen in mensonterende omstandigheden worden opgevangen. Word vrijwilliger in het opvangkamp en praat via een vertaalapp met de asielzoekers. Heel verrijkend.

      Verwijderen
    3. Ik denk dat de opvang in Nederland nog niet zo slecht is:

      https://www.telegraaf.nl/nieuws/1307624594/in-half-jaar-tijd-195-000-nieuwe-immigranten-in-nederland-bevolking-richting-18-miljoen

      Verwijderen
  5. en zo is dat Wim!
    Ik wil best n vuist maken tegen die populisten/ CDA-ers/ regionale burgerlulletjes/ flutpolitici/ eigen-volk-eerst- nazis enz. , helaas kan ik dit niet hardop zeggen omdat-
    houd vol!🤠💪🏿

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas in HadM blijven hangen. Had zo graag in een echte stad gewoond met ontwikkelde mensen, cultuur en zuivere en hoogstaande samenleving.

      Verwijderen
  6. Je herkent de populisten meteen extreem links of rechts. Allebei een bedreiging voor de orde en veiligheid.

    BeantwoordenVerwijderen