maandag 20 januari 2014

Klein mysterie 522 – Wildbreien

Deze week weer eens een bericht ontvangen van Peter Janssen. Horst-sweet-Horst ontvangt graag berichten van wie dan ook, maar toch wel in het bijzonder van Peter. Hij heeft een neus voor dingen waar Horst-sweet-Horst dol op is en bovendien getuigt z’n taalgebruik altijd van humor. Ook dit keer was het raak: hij mailde me deze foto van ‘een soort van gehaakte boomwarmer’ aan de Griendtsveenseweg in America.
‘Geen idee waarom iemand op het idee komt om zo’n ding te maken’, voegde Peter eraan toe. Dat idee had ik evenmin, maar voor de verandering besloot ik er eens een internetonderzoekje aan te wagen. Binnen de kortste keren kom je er dan achter dat het hier een uit de Verenigde Staten geïmporteerd fenomeen betreft. Knitt graffiti of yarn bombing ontstond in 2005 in Houston, Texas. Sindsdien heeft het zich over deze aardkloot verspreid. Wildbreien – zoals het in het Nederlands heet – is een vorm van street art, zo valt te lezen op wildbreien.nl. Volgens dezelfde website word je er vrolijk van en bezorgt het passanten een glimlach: ‘Een Wild Breisel tegenkomen is een verrassing. Gegarandeerd dat degene die het opmerkt even stilstaat, op zijn hoofd krabt (“Wat is dát nou?”) en dan glimlachend verder loopt.  Mission accomplished!’ 

Verder lees je overal dat wildbreien vooral een stedelijk verschijnsel is. Dat kon wel eens kloppen, want inclusief het door Peter ontdekte breisel, ken ik slechts vier wildbreisels in Horst aan de Maas. Ongetwijfeld zal ik er een aantal hebben gemist, maar veel zullen het er vermoedelijk niet zijn: ze trekken, zoals wildbreien.nl zegt, inderdaad de aandacht.
Laten we beginnen in Swolgen, waar vóór een woning aan de Monseigneur Aertsstraat twee bomen zijn verpakt met een wildbreisel: de ene is bekleed met elkaar afwisselende groene en rode horizontale banen, de ander met elkaar afwisselende rode, groene en grijze banen. Duidelijk broer en zus dus.
Door naar Grubbenvorst. Daar zijn in de Monseigneur Joostenstraat veelkleurige gebreide rechthoeken eveneens aan een boom bevestigd.
In Meerlo ten slotte sierde een wildbreisel met een patroon dat enige gelijkenis vertoonde met dat in Grubbenvorst jarenlang een boom aan de Bernhardstraat. Maar toen ik er gisteren een foto van wilde maken, bleek het breiwerk verdorie verdwenen. Gelukkig was m’n fietstocht niet tevergeefs: ik trof er wel een wildbreiseltje aan dat een lantaarnpaal opfleurt:  
Een tweede fietstocht, later op de dag, was helaas wel tevergeefs. Omdat de door Peter gesignaleerde ‘soort van gehaakte boomwarmer’ aan de Griendtsveenseweg in America qua kleur en patroon zo sterk afweek van de andere, was ik voornemens er nog enkele detailfoto’s van te maken. Wat denk je? Noppes. De vogel was gevlogen:
Intussen zit ik nog wel met wat vraagjes: hoe wordt een wildbreisel aan het object bevestigd? Is het niet gevoelig voor de elementen (dat in Swolgen hangt er voor mijn gevoel bijvoorbeeld al jaren)? Is het vandalisme- dan wel diefstalgevoelig? Zijn de wildbreisels in Horst aan de Maas just for the fun of gaan er politieke motieven achter schuil, zoals volgens Wikipedia elders soms het geval is? En ten slotte: telt Horst aan de Maas nog meer, vanaf de openbare weg zichtbare, wildbreisels, en zo ja: waar? Laat het me s.v.p. weten! Bij voldoende respons ligt misschien wel een Horst-sweet-Horst top 5 van wildbreisels in het verschiet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten