maandag 21 juli 2014

Klein mysterie 576 – Boerenbondlocatie Grubbenvorst

De gemeenteraad sprak vorige maand weer eens schande van de zogeheten Boerenbondlocatie in Grubbenvorst (klik hier en ga naar agendapunt 10a). Met name het Grubbenvorster PvdA-raadslid Richard van der Weegen roerde de trom. Het woord ‘lelijk’ was daarbij nooit ver weg.
‘Op dit moment is het een verschrikkelijk lelijk stuk in het centrum.’
‘Het blijft een oerlelijk stukje midden in het dorp.’
‘Een lelijke puist midden in het centrum.’
Over de voormalige CHV-locatie in Sevenum werd eerder dit jaar in een commissievergadering hetzelfde geroepen. Ik begaf me destijds naar Sevenum om zelf een oordeel te vormen en keerde diep onder de indruk huiswaarts (klik hier): ‘In afgebrokkelde muren gewortelde berken, wapperend zwart landbouwplastic, aangevreten beton, hoog opgetast zwerfvuil, kabels die hun eindbestemming nooit meer zullen bereiken, gerafeld touw, uitstekende geroeste betonwapening. Kortom: een plaatje.’
Hoe zou het in Grubbenvorst zijn? Twee weken terug nam ik ook daar een kijkje. Ik zag een markant gebouw. Ik zag graffiti. Ik zag bomen groeien op onvermoede plaatsen. Ik zag metselverbanden waarvan ik niet wist dat ze bestonden. Ik zag de prachtigste bloemen in volle bloei staan. Ik zag een met het peace-teken opgesierde muur. Ik zag een gebouw met karakter. Ik zag verval. Ik zag vitaliteit. Ik zag leven, overal leven.
En ik verbaasde me. Ik verbaasde me in hoge mate. Hoe kan iemand deze oase nou lelijk, laat staan oerlelijk, vinden?
Durf nou toch gewoon eens voor één keer de boel de boel te laten! Gun het verval voor één keer een kans! Zie het voor één keer niet als een probleem maar als een uitdaging! Probeer het nou eens één keer niet louter te zien als iets dat geld moet opbrengen! Beschouw verval nou voor één keer ook eens als een kwaliteit! Breng dat heilig verklaarde out-of-the-box-denken nu eens voor één keer in de praktijk! Spring nou eens voor één keer over je eigen, beperkte schaduw heen! Hoe vaak moet ik het allemaal nog zeggen? 
En voor alle duidelijkheid: wie in het voorgaande superieure ironie meent te lezen, vergist zich.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten