maandag 21 juli 2014

Klein mysterie 577 – Saarweg (1)

Gewapend met een rolmaat toog ik een jaar geleden naar de Saarweg in America. Aanwonenden van de onverharde Saarweg hadden geklaagd over de miserabele toestand van de weg. ‘Afhankelijk van de weersomstandigheden is hij de ene keer een “blubberbak” en de andere keer een “rotsgebied”’, had Dagblad De Limburger  geschreven. Met de rolmaat had ik de diepte van de Saarwegkuilen willen opmeten. Maar het ding bleef ongebruikt in m’n fietstas zitten. Gearriveerd op de Saarweg werd ik namelijk totaal in beslag genomen door iets dat ik in geen dertig jaar in Horst (aan de Maas) had waargenomen: een wei met varkens (klik hier).
Inmiddels zijn we een jaar verder. De varkens zijn verdwenen, zij het slechts tijdelijk, zo verzekerde hun eigenaar me nadat ik hem verontrust had gebeld. En de weg? Die is, afgelopen week, verhard. ‘Maar da’s toch logisch, gezien de voorheen miserabele toestand van de weg?’, zult u zeggen. Dat zou inderdaad misschien logisch zijn, ware het niet dat het Horster gemeentebestuur asfaltering van de Saarweg vorig jaar nog categorisch van de hand wees.
Ik citeer Dagblad De Limburger  van 14 mei 2013: ‘De gemeente Horst aan de Maas vindt het te duur om de Saarweg in America te asfalteren.’ Ik citeer Hallo Horst aan de Maas  van 15 mei 2013: ‘De gemeente laat weten niets extra’s aan de weg te willen doen. Zij stelt dat zij meer dan 200 kilometer half- en onverharde wegen heeft en geen precedent wil scheppen door de één wel te verharden en de ander niet.’ 
Duidelijk: geen asfaltering vanwege te hoge kosten en angst voor precedentwerking. Maar waarom gelden die argumenten een jaar later ineens niet meer? Radicaler koerswijzigingen kom je zelden tegen. Heeft het gemeentebestuur misschien een zak met geld gevonden? Worden die tweehonderd kilometer half- en onverharde wegen in de gemeente soms allemaal geasfalteerd zodat precedentwerking niet langer aan de orde is? Werd de druk van de aanwonenden te groot? Hebben belanghebbenden dan wel kuilenveroorzakers in de buidel getast?
Overigens verzochten de aanwonenden het gemeentebestuur vorig jaar tevens om de Saarweg van extra verlichting te voorzien. Ook dat verzoek werd met het oog op kosten en mogelijke precedentwerking geweigerd. Gisteren telde ik ter plekke inderdaad slechts één lichtmast. Benieuwd wanneer de Saarweg baadt in een zee van licht. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten