Gisteren de hele zonovergoten middag door het buitengebied
van Sevenum gefietst. De nodige werken van Piet Killaars gepasseerd zonder er
ditmaal echt acht op te slaan. Eenmaal thuis sijpelde het bericht door dat
Killaars eerder die dag op 92-jarige leeftijd was overleden. Zul je altijd
zien. Kon ik die geplande Horst-sweet-Horst top 5 van Horster carnavalsetalages
wel op m’n buik schrijven en moest ik hals over kop vanmiddag in de miezerregen
m’n fietstocht van gisteren grotendeels overdoen, ditmaal wél met het
fototoestel in de aanslag. Als namelijk één naoorlogse kunstenaar zijn sporen
heeft nagelaten in Horst en Sevenum, is het wel Piet Killaars, Tegelnaar van
geboorte.
Killaars behoort tot de wegbereiders van de moderne
beeldhouwkunst in Limburg. Hij genoot zijn opleiding aan de Middelbare
Kunstnijverheidsschool en de Jan van Eyck Academie. In 1953 studeerde hij cum
laude af aan de Maastrichtse academie op de kapitelen van de sacramentstoren
van de Sint-Lambertuskerk in Horst. Verder sieren zijn houten beelden van
Antonius van Padua en Gerardus Majella sinds 1955 de kerk. Ook de kerstgroep is
van zijn hand. Wie meer over de werken van Killaars in de Sint-Lambertuskerk
wil lezen, kan ik van harte een uitvoerig artikel van Jos Schatorjé aanbevelen
dat in 2005 verscheen in deel 7 van de reeks Horster historiën, onder de titel ‘De betekenis van “Horst” in het
vroege oeuvre van beeldhouwer Piet Killaars’.
De betekenis van Killaars voor Horst aan de Maas mag vooral
in zijn werk voor de Sint-Lambertuskerk liggen, ook op een aantal plaatsen in
de Horster openbare ruimte is werk van hem te vinden. De Horst-sweet-Horst top
5 van kunstwerken van Piet Killaars in de Horster openbare ruimte:
5. Onze Lieve Vrouw van de Hemelse Vrede, 1947, uitgevoerd
in keramiek, Americaanseweg, Kronenberg
Dat zich in Kronenberg minimaal vier werken van Killaars
bevinden, is voornamelijk te danken aan A. Tijssen. Tijssen werd in 1944 tot
pastoor in Kronenberg benoemd, na eerder kapelaan en leraar in Tegelen te zijn
geweest. Hij introduceerde Killaars op diverse plaatsen in zijn parochie. Zo
ook bij de familie Wijnen, die een Mariabeeld wenste ter herinnering aan de
behouden thuiskomst na de Tweede Wereldoorlog.
4. grafmonument van de familie Le Lorrain, 1948, uitgevoerd
in chamotteklei, begraafplaats, Sevenum
Dit in een vrij traditionele stijl ontworpen monument heeft
als hoofdmotief de verrijzenis van Christus.
3. 5 elementen in beweging, 1999, brons, Jacob Merlostraat,
Horst
Uit dit stukje ontstaat wellicht de indruk dat Killaars
voornamelijk religieus getint werk maakte. Die indruk is onjuist. Zijn werk in
Horst aan de Maas dateert vooral uit zijn beginperiode, toen hij inderdaad
overwegend kerkelijke opdrachtgevers had. Uit een veel latere periode is 5 elementen in beweging, uitgevoerd in
brons en geplaatst in 1999. Vijf elementen (aarde, water, lucht, vuur en geest)
maken een roterende beweging die het voortdurend in beweging zijn van natuur en
leven symboliseert.
2. reliëf Sint-Isidorus, 1948, uitgevoerd in keramiek, Peelstraat,
Kronenberg
Een ander Kronenbergs werk dat tot stand kwam na bemiddeling
door pastoor Tijssen. Johannes van den Munckhof liet het beeld ontwerpen uit
dankbaarheid voor het feit dat hij de Tweede Wereldorlog had overleefd.
Sint-Isidorus is beschermheilige van de akkerbouwers. Op de achtergrond een
ploegende engel.
1. Christusbeeld, 1948, uitgevoerd in chamotteklei,
Kronenberg, kruising Americaanseweg-Venweg-Reindonckweg
Ongetwijfeld zal het werk van Killaars voor velen wennen
zijn geweest. Het vertoonde weinig overeenkomsten met de tot op dat
moment in deze streken gangbare verbeelding van religieuze figuren. Killaars
streefde niet naar een levensechte weergave, maar probeerde zijn eigen
gevoelens tot uiting te brengen. Dit leidde in veel gevallen tot hoekige
beelden met weinig details. Juist daaraan ontlenen ze hun grote zeggingskracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten