maandag 8 juni 2015

Klein mysterie 654 – Meerlose schuur

En daar was-ie weer: die verdomde zelftwijfel.

Mijn voorliefde voor graffiti kennend wees E. me begin vorig jaar op een mogelijk interessante muurtekst op een schuur aan Den Staeling (ja, dat is een straatnaam), in het buitengebied van Meerlo. Op een koude februarizondag fietsten we er samen naar toe. De tekst was alleszins de moeite waard.
Toch intrigeerde de schuur zelf me misschien nog wel meer. Was ze in een vorig leven boerderij geweest? Of betrof het het laatste restant van een inmiddels verdwenen boerderij? Had ze nog een functie? Waarom was ze zo hermetisch gesloten? Vanwaar die opvallende, rode beschildering van schuurdeur, luiken en hek?
Ik nam me voor er een stukje over te schrijven, maar steeds waren er andere prioriteiten. Begin september achtte ik de tijd eindelijk rijp. Mijn eerste kennismaking met schuur en muurtekst was intussen zo lang geleden, dat een hernieuwd bezoek me wenselijk leek. In de tussentijd kon immers van alles zijn veranderd. Net zo laat was het: de luiken bleken te zijn opgeschilderd, met funeste gevolgen voor het opschrift.
Jammer van de tekst, maar daar stond ook wat tegenover: het opschilderen (in hetzelfde rood als dat van de schuurdeur) betekende dat iemand zich bekommerde om de schuur en ze vermoedelijk ook nog een functie had.
Ik nam me heilig voor er nu wel een stukje over te schrijven, maar weer waren er steeds andere prioriteiten. Vorige week achtte ik de tijd eindelijk rijp. Mijn hernieuwde kennismaking met schuur en muurtekst was intussen zo lang geleden, dat een derde bezoek me wenselijk leek. In de tussentijd kon immers van alles zijn veranderd. Net zo laat was het. Net zo laat was het? Ik ben Den Staeling twee keer op en neer gefietst, maar geen spoor van de schuur! Op de plaats waar ik haar vermoedde trof ik slechts een gapend gat aan.
En toen sloeg dus weer die verdomde zelftwijfel toe. Lag die schuur wel aan Den Staeling? Of was het misschien toch de Limietweg? Of de Meerlose Heideweg? Of de Veestraat? Of ligt ze nog steeds aan Den Staeling maar heb ik haar toch over het hoofd gezien? Of is die zelftwijfel nergens voor nodig en is de schuur tussen september vorig jaar en nu afgebroken (wat eeuwig zonde zou zijn)? Wie verlost me van m’n zelftwijfel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten