maandag 23 november 2015

Top 5 – In Horst aan de Maas gesignaleerde voertuigen met menselijke afbeeldingen waarvan de chauffeur een parkeerprobleem heeft

‘Ik maak een nieuwe serie over reclame maken zonder reclamebureau. Bedrijven die hun busjes en auto’s beplakken met eigen familie of personeel. Zoals Vieveen Saté uit Stompwijk: vrouw op busje is echtgenoot van eigenaar Ben Vieveen. Ik ben nog op zoek naar meer voorbeelden! Bruikbare tips krijgen een print van het eindresultaat. (Of een portie Vieveen kipsaté)’
Aldus Jan Dirk van der Burg – in Horst en omstreken vooral wereldberoemd vanwege olifantenpaadjes (klik hier) en Tweetbundels (klik hier) – in een e-mail die ik begin dit jaar van hem ontving. ‘Volgens mij heb jij hier ook een goed oog voor’, voegde hij er nog aan toe. Mijn ego was voldoende gestreeld. Welgemutst ging ik op pad, er als erkend Horst-watcher heilig van overtuigd dat ik die print van het eindresultaat (waarnaar ik aanzienlijk meer hunkerde dan naar de portie Vieveen kipsaté) binnen de kortste keren binnen zou slepen.
Overtuiging sloeg om in twijfel. Twijfel sloeg om in wanhoop. Wanhoop sloeg om in berusting. Ik had de spreekwoordelijke bescheidenheid van de Horstenaar weer eens finaal over het hoofd gezien. Je dacht toch niet dat bakker Ard Gerards, dakdekker Bert Tacke, keurslager Crist Coppens en noem ze verder allemaal maar op hier gingen rondcrossen met hun eigen konterfeitsel op hun wagen? Hun naam was nog tot daar aan toe, maar hun portret? Geen denken aan!
Beschaamd berichtte ik Jan Dirk na enkele maanden dat ik de opdracht inleverde, zonder enig tastbaar resultaat. Jan Dirk maalde er niet om: bescheidenheid blijkt elders in den lande een minder alomtegenwoordige deugd, zodat die fotoserie over reclame maken zonder reclamebureau er toch kwam. Gelukkig maar. Enkele maanden geleden al plaatste Jan Dirk deze ge-wel-di-ge ‘ode aan reclame met een eigen gezicht’ op Vimeo:
En als klap op de vuurpijl verscheen ‘de fotoserie van ondernemers die reclame maken met hun eigen gezicht’ vorige week zaterdag in het Volkskrant Magazine (klik op de afbeelding om haar te vergroten).
Intussen zit ik wel opgescheept met de foto’s die ik het afgelopen jaar toch heb geschoten van menselijke afbeeldingen op in Horst aan de Maas gesignaleerde voertuigen. (‘Menselijke’ moet in dit geval vooral worden opgevat als ‘vrouwen en kinderen’ – mannenafbeeldingen heb ik slechts bij hoge uitzondering waargenomen op in Horst aan de Maas gesignaleerde voertuigen met menselijke afbeeldingen. Zegt dit iets over mij, over mannen, over vrouwen en kinderen, over Horst aan de Maas of over menselijke afbeeldingen op voertuigen?) Mijn foto’s van in Horst aan de Maas gesignaleerde voertuigen met menselijke afbeeldingen met elkaar vergelijkend, kom ik tot de conclusie dat een groot aantal van de chauffeurs van in Horst aan de Maas gesignaleerde voertuigen met menselijke afbeeldingen een ernstig parkeerprobleem heeft. Terwijl correct parkeren me toch een basisvoorwaarde lijkt voor een chauffeur van een voertuig met een menselijke afbeelding. Beseft zo’n chauffeur wel welk leed hij de afgebeelde persoon toebrengt bij slordig of fout parkeren? Daarom meer ter lering dan ter vermaak: de Horst-sweet-Horst top 5 van in Horst aan de Maas gesignaleerde voertuigen met menselijke afbeeldingen waarvan de chauffeur een parkeerprobleem heeft. Komt-ie:

5. Lindweg, Horst
Nooit tegen de rijrichting in parkeren.

4. Vinkenstraat, Horst
Netjes de markering van het parkeervak volgen en alsjeblieft niet afgaan op je eigen gevoel.

3. Librije, Horst
Bij een verkeerslicht rijd je door tot aan de streep, bij een parkeervak geldt: centreren.

2. Pastoor Vullinghsstraat, Sevenum
Is je voertuig te groot voor het parkeervak dan zijn er twee oplossingen: je zoekt een parkeervak dat groot genoeg is of je schaft een kleinere auto aan.

1. Berghemweg, Sevenum
Elk verder commentaar overbodig.

Overigens valt bij nader inzien niet uit te sluiten dat het bij een of meerdere van deze afgebeelde personen toch gaat om familie of eigen personeel. Of maîtresses. Maar of dat voldoende is om alsnog die print of de portie Vieveen kipsaté binnen te slepen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten