maandag 11 april 2016

Intermezzo – Krantenraam

Tientallen keren moet ik er de afgelopen weken aan voorbij zijn gefietst. Telkens dacht ik: ‘Komt nu even niet goed uit om er van dichtbij naar te gaan kijken. Komt op de terugweg / vanavond / morgen wel.’ Telkens kwam het er niet van. Tot gisteren. Toen viel er niet langer aan te ontkomen.
Ik heb het uiteraard over de aan de Jacob Merlostraat gelegen nummer 1 in de Horst-sweet-Horst top 5 van met kranten dichtgeplakte Horster ramen (klik hier). Enkele weken na publicatie van die top 5 viel me op dat een van de kranten achter het linkerraam had plaatsgemaakt voor iets dat van een afstandje wel op een vitrine leek. En dát vergat ik dus telkens van dichtbij te bekijken. Tot ik gisteren deze e-mail ontving van iemand die anoniem wenst te blijven: 
‘Hallo meneer, bij deze wil ik u een betrouwbare tip geven. Bij de krantenraam aan de jacob-merlostraat hebben ze een kijkdoos tussen de kranten gemaakt. Zeker de moeite waard om even te gaan bekijken.’
In een vloek en een zucht zat ik op m’n fiets. Was mijn dag al goed door dat ‘meneer’, hij werd nog beter door wat ik aan de Jacob Merlostraat aantrof: iets dat je met enige fantasie ‘vitrine’ zou kunnen noemen, maar dat met ‘kijkdoos’ inderdaad adequater is omschreven. In die met tape aan de ruit bevestigde doos bevindt zich een A4-tje. Daarop een foto van de twee met kranten dichtgeplakte ramen met daaronder de tekst van de Horst-sweet-Horst top 5 waarin de eerste plaats voor deze ramen wordt gemotiveerd:
‘De absolute klassieker onder de met kranten dichtgeplakte Horster ramen. Inmiddels kennen generaties Horstenaren dit pand niet anders dan met kranten dichtgeplakt. Valt niet ergens vast te leggen dat dit voor eeuwig zo blijft?’ 
Het A4-tje wordt geflankeerd door iets waarin ik een kampioensschaal meen te herkennen. En ter verhoging van de feestvreugde hangt de hele doos vol serpentines. Die eerste plaats wordt hier gekoesterd! Zo wordt het ego van Horst-sweet-Horst wel gestreeld!
Intussen maak ik me wel enige zorgen om de toekomst van de ramen. Meer in het bijzonder: om de toekomst van de kranten waarmee de ramen zijn dichtgeplakt. Aanleiding zijn enkele Facebookreacties (klik hier) op de top 5. Die wekken de indruk dat achter de kranten hard wordt gewerkt aan de herinrichting van het pand. Dat mag natuurlijk, maar daarmee ligt ook het gevaar op de loer dat de herinrichters op enig moment de resultaten van hun werkzaamheden aan een breed publiek willen tonen en de kranten verwijderen. Wat uiteraard volstrekt ontoelaatbaar zou zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten