And the winner is … Teun Verbeek!
Herinnert u het zich nog? In februari schreef de gemeente Horst
aan de Maas een wedstrijd uit voor een nieuw staatsieportret van
Willem-Alexander dat de raadszaal moest gaan opsieren. Goed en mooi initiatief,
waarover ik me destijds lovend uitliet, al bleef een enkele kritische vraag
niet achterwege (klik hier).
En nu, drie maanden later, is de winnaar bekend. Dat maak ik
althans op uit de website van Teun Verbeek: ‘Studio
Teun Verbeek ontwikkelt een nieuw Staatsieportret van Koning
Willem-Alexander voor de raadzaal van de Gemeente Horst aan de Maas.’ Vreemd
genoeg heeft de initiatiefnemer van de wedstrijd, de gemeente, naar mijn beste
weten nog geen melding gemaakt van de uitslag. Vergelijk het met Leonardo DiCaprio
die zelf bekend moet maken dat hij een Oscar heeft gewonnen. Beetje knullig zo.
Was Koningsdag niet de bij uitstek geschikte gelegenheid geweest de winnaar te
openbaren?
Wie is Teun Verbeek? Aan zijn website ontleen ik de
wetenschap (klik hier) dat hij in 2012 is afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven.
Dat hij meteen daarna Studio Teun Verbeek in Venray begon. Dat hij diverse
opdrachtgevers had. Dat hij opdrachten kreeg op het gebied van art direction,
adverteren en grafisch ontwerp. Dat hij van 2014 tot 2016 als Executive Show
Designer werkzaam was bij ImagicalWorks BV. Dat hij onlangs zijn designstudio
nieuw leven heeft ingeblazen.
Maar waar het uiteindelijk om gaat is zijn portret van
Willem-Alexander. Daar valt, afgaand op de afbeeldingen op zijn website (klik
hier), weinig op aan te merken. De weergave van het hoofd van de koning is, aldus
de website, ‘geabstraheerd en respectvol ontdaan van traditionele symboliek’.
Het portret wordt opgebouwd uit selfies van Horstenaren. Het gaat om een publieksparticipatief
kunstwerk: alle inwoners van de gemeente worden opgeroepen een selfie in te
sturen. Daardoor ontstaat ‘een spanningsveld in herkenbaarheid’ – whatever that may be.
Enfin, op voorhand dus weinig mis met het portret. Wel
opmerkelijk is dat het ontwerp dat Teun indiende hemelsbreed lijkt te
verschillen van wat nu uitgevoerd gaat worden. Het ontwerp was een digitaal
portret, waarin ‘een veelvoud aan uiteenlopende portretfoto’s’ in elkaar over
zouden vloeien. In die portretfoto’s zouden ‘alle subgroepen in de samenleving’
aan bod komen. Kijk maar:
In de uit te voeren versie hebben de portretfoto’s van ‘alle
subgroepen in de samenleving’ plaatsgemaakt voor selfies van Horstenaren. Wezenlijker
nog is dat het dynamische, steeds van aanzien wisselende digitale portret lijkt
te zijn veranderd in iets statisch. Rraarrr. Wie of wat zou de kunstenaar
hiertoe hebben bewogen? Of sla ik de plank helemaal mis? Hopelijk geeft de geplande tentoonstelling
over de ontwerpwedstrijd uitsluitsel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten