maandag 10 april 2017

Intermezzo – Kerkeveld

De Limburger berichtte vrijdag over plannen voor het opkalefateren van het Kerkeveld (ook na vier jaar moet ik nog steeds aan die naam wennen, voor mij is het nog altijd ‘de parkeerplaats achter de Plus’). Volgens de krant wil Martens Vastgoed aan de westzijde van de parkeerplaats, zeg maar de Herstraatkant, een wooncomplex met achttien appartementen voor senioren bouwen. Daarnaast is het bedrijf voornemens de parkeerplaats te vernieuwen.
Initiatieven om één van de meest mislukte plekken in het centrum van Horst te verbeteren, juich ik van harte toe. Toch een paar kanttekeningen (én een huldebetoon): 

1. Geert Martens van Martens Vastgoed zegt in het stuk over de voorgenomen bouw van het wooncomplex voor senioren: ‘Wij doen dit omdat de vereenzaming onder senioren toeneemt.’ Met andere woorden: wij doen dit heus niet om er geld aan te verdienen, nee, wij doen dit om het bestaan van senioren te veraangenamen. Lijkt me een wat al te nobele voorstelling van de werkelijkheid.

2. Als ik de in de krant afgedrukte artist’s impression goed bekijk, blijft de voormalige werkplaats van aannemersbedrijf Martens (ik veronderstel althans dat dit ooit de functie was van het gebouw) behouden.
Hulde! 

3. Volgens Geert Martens ‘zorgen de vele bomen voor hinder op het terrein’. Geef de bomen maar weer de schuld!
Dit is echt de wereld op z’n kop: het zijn niet de bomen, maar het verkeer, de auto’s, de parkeerplaatsen, de winkelwagentjes en noem maar op die de ‘janboel’ (dixit Jan Nabben) op het Kerkeveld veroorzaken. 

4. Geert Martens ‘denkt aan uitbreiding van het aantal parkeerplekken’, aldus de krant. Hoezo? Is er dan een tekort aan parkeerplaatsen? Naar schatting driekwart van de tijd heeft deze parkeerplaats, zoals nagenoeg alle parkeerplaatsen in het centrum van Horst, een gigantische overcapaciteit. En toch is het hele beleid, is de hele inrichting van de openbare ruimte afgestemd op dat ene kwart van de tijd dat parkeerplaatsen géén gigantische overcapaciteit hebben.
Keer dit mechanisme eindelijk eens om en er ontstaat (letterlijk) ruimte voor allerlei nieuwe ontwikkelingen. 

5. Als er dan toch zo nodig parkeerplaatsen bij moeten komen (ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat de tijd nog niet rijp is voor mijn pleidooi voor minder parkeerplaatsen), durf dan ook eens te gaan voor het grote gebaar. Uit De Volkskrant van 17 maart heb ik een artikel gescheurd over een nieuwe parkeergarage in Zutphen met een houten lattenscherm rondom de drie parkeerdekken:
Fantastisch! Zet zoiets neer op het Kerkeveld en het Horster centrum krijgt ineens een kwaliteitsimpuls van jewelste. Met een beetje geluk blijft er zelfs nog ruimte over om van het Kerkeveld weer enigszins een Kerkeveld te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten