zondag 2 juli 2017

Top 5 – De Greef-etalages

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu schijnt het dan toch definitief te zijn: De Greef Textiel BV, met een filiaal aan de Meterikseweg in Horst, is failliet. Ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat dit een groot verlies is voor Horst aan de Maas en verre omstreken. Ook zelf ervaar ik dit nieuws als een knalharde klap in mijn gezicht. En dat terwijl ik de winkel in al die jaren hoogstens twee keer heb betreden en er zelfs nooit iets heb gekocht. Waarom ik De Greef dan toch enorm zal gaan missen? Vanwege de etalages.
Onthulling: ik ben geen geoefend etalagekijker. Etalages hebben me nooit bijzonder kunnen boeien en als er vijf etalages op mijn netvlies gebrand staan is het veel. Wat nu precies mijn voorliefde voor de De Greef-etalages verklaart, weet ik niet. Zoals altijd zal het wel weer een combinatie van factoren zijn. Wat zeker een rol speelt is dat De Greef in een verder etalageloze omgeving ligt. Daardoor alleen al sprongen de etalages er altijd uit. Niet te onderschatten is verder het feit dat ik de De Greef-etalage vaak enkele keren per dag passeer, waardoor ik er een band mee heb kunnen ontwikkelen (geen zorgen: ik word ervoor behandeld). Toch lijkt de vormgeving van de etalages me de doorslaggevende factor. Aan die vormgeving waren alle modegrillen voorbijgegaan. ‘Trendy’ is een woord dat niet in het woordenboek van de etaleur(s) van De Greef voorkwam. Daardoor zou je de vormgeving van de De Greef-etalages kunnen afdoen als gedateerd, ouderwets of kneuterig – ik vond juist dat bewandelen van die eigenwijze, tegendraadse weg altijd wel stoer.
Wat ik me afvraag: is het niet mogelijk de etalage van De Greef in stand te houden zolang het pand geen nieuwe functie heeft? Waarbij de etalage laten we zeggen eenmaal per maand van aanzien verandert? Zou voor mij de pijn van het gemis van De Greef aanzienlijk verzachten. 
Voor nu lijkt een Horst-sweet-Horst top 5 van De Greef-etalages me wel een passend eerbetoon. Komt ie: 

5.
De huidige etalage. In de matte kleuren schemert al iets van het trieste lot van De Greef door. Of is dat achterafinterpretatie? 

4.
Carnavalsetalage uit 2016. Bij alle lof ook een enkel kritisch woord: soms was het door de vele posters nog maar moeilijk te zien waar het eigenlijk om ging. Horst-sweet-Horst, 31 januari 2016 (klik hier): ‘Na ampel beraad heeft de vakjury van de jaarlijkse Horst-sweet-Horst-wedstrijd “Hoe verneuk ik mijn in wezen prachtige carnavalsetalage door haar vol te hangen met reclame?” besloten dat de eerste prijs dit jaar gaat naar De Greef.’

3.
De Greef durfde ook z’n nek uit te steken in de Zwarte Pietdiscussie, getuige deze Sinterklaasetalage uit 2016. 

2.
Troonswisselingsetalage uit 2013. 
Ik betitelde het destijds (klik hier) als een süβ tafereeltje en daar sta ik ook vier jaar later nog steeds helemaal achter.

1.
Carnavalsetalage uit 2015. Uitzinnig! Horst-sweet-Horst, 9 januari 2015 (klik hier): ‘Tot troost en bemoediging hebben we gelukkig altijd nog die fantastisch ingerichte etalages van De Greef Textiel aan de Meterikseweg in Horst.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten