maandag 12 februari 2018

Top 5 – Windwerken van FTNON

Zo heb je nog nooit gehoord van het woord ‘windwerk’, en zo raak je ineens helemaal in de ban van windwerken. Althans van de windwerken van FTNON. Althans als windwerk de juiste benaming is.


Carnavalszondagmiddag, koude wind, zo nu en dan een pittige regen- of hagelbui. Idealere omstandigheden om op een industrieterrein te vertoeven zijn nauwelijks denkbaar. Geen kip te bekennen, niemand die zich afvraagt wat je er toch aan het uitspoken bent, bewakingscamera’s als enige pottenkijkers. Alle tijd en rust om de lelijkheid, de monotonie, de schoonheid, de wanstaltigheid, de ritmiek in alle rust in je op te nemen, je erover te verwonderen, ervan te genieten.


Elke keer zie je weer andere dingen op industrieterreinen. Ditmaal werd ik gegrepen door het bedrijfsgebouw van FTNON (zijn er onmogelijker bedrijfsnamen om uit te spreken?). Geen idee wat FTNON doet. Interesseert me ook niet. Het gebouw des te meer. Z’n aantrekkingskracht ontleent het aan z’n haveloosheid. De schoonheid schuilt zoals altijd in de details.


Meest in het oog springende detail gisteren – vandaag kan het alweer anders zijn: de negen witte, grijze en grijswitte plaatjes in de voorgevel waarvan ik vermoed dat ze in verband staan met de zonwering en waarvan ik vermoed dat ze windwerken heten.


Ooit moeten ze identiek en karakterloos zijn geweest, nu hebben ze stuk voor stuk een eigen gezicht, een eigen karakter. Iedereen mag erin zien wat ie wil, ik zie er varkenskoppen in. Doet er in feite ook niet toe wat erin valt te zien. Of er iets in valt te zien. Elk woord dat ik er verder aan zou wijden, zou afbreuk doen aan hun pracht.


De Horst-sweet-Horst top 5 van windwerken van FTNON:

5.

4.

3.

2.

1.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten