Wat dezer dagen ook welig tiert – altijd leuk om die uitdrukking erin te kunnen
gooien – is het afdekken van voorruiten van auto’s. Dit ter voorkoming van
ijsvorming. Blijkbaar is niet iedereen even gevoelig voor de romantiek van het krabben
met zo’n ijskrabbertje dat nooit scherp genoeg is en nooit alles raakt.
Afdekken dus. Huidige trends in voorruitafdekland zijn de voorruitfolie en de
anti-ijsdeken. Voorruitfolie is lastiger te bevestigen en daardoor
windgevoeliger. De anti-ijsdeken is duurder maar biedt meer afdekgemak dan voorruitfolie.
Hedenochtend uitgevoerd diepgaand onderzoek heeft me geleerd dat
Jan Splinter in Horst overwegend door de winter komt met voorruitfolie. Daarbij
dient opgemerkt dat het onderzoek bij daglicht werd verricht. Dit is mogelijk
van invloed op de uitkomsten: niet geheel uit te sluiten valt dat anti-ijsdekengebruikers
vroegopstaanders zijn en op het moment van onderzoek al onderweg waren naar hun
plaats van bestemming, terwijl voorruitfolie-adepten misschien juist uitslapers
zijn. Binnenkort uit te voeren nachtelijk onderzoek zal hierover duidelijkheid moeten verschaffen.
Voor nu alvast de exclusieve Horst-sweet-Horst top 5 van afgedekte voorruiten
van Horster auto’s, met zowel voor beginnende als gevorderde voorruitafdekkers enkele handige do’s
en dont’s. Komt ie:
5. Vinkenstraat
Het gebruik van voorruitafdekmiddelen met een afbeelding van ijsberen in de
sneeuw valt uitsluitend te tolereren als er sneeuw ligt.
4. Hof te Berkel
Dat bedoelen we nou met de windgevoeligheid van voorruitfolie: afgelopen nacht
waaide het niet of nauwelijks en toch hangt de folie scheef.
3. Jan van Eechoudstraat
Geheel witte voorruitafdekmiddelen zijn gezien het kleurcontrast vooral aan te
raden bij het ontbreken van sneeuw. Zij het niet bij witte of grijze auto’s.
2. Prinses Beatrixstraat
Met de aloude deken is natuurlijk ook niets mis. En al helemaal niet als de
deken ook nog is voorzien van een appetijtelijk kleurenpatroon.
1. Schansstraat
Karton! Zo simpel kan het dus ook zijn. Spotgoedkoop en windgevoeligheid
ondervangen door ruitenwissers. Wel enige vraagtekens bij de duurzaamheid in
geval van neerslag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten