Op 10 november van het afgelopen jaar bezocht ik in het Odapark in Venray de
expositie Weil ich ein Mädchen bin.
Grootste blikvanger was een volledige wand met vrouwenportretten, gemaakt door
de uit Horst afkomstige Jeanny van Lieshout.
Tot mijn verrassing dook een afbeelding van diezelfde wand met
vrouwenportretten afgelopen vrijdag (Internationale Vrouwendag!) ineens op in gemeenschapshuis
De Torrekoel in Kronenberg. En wel tijdens een presentatie over
De megjes in Kronenberg. Met dit fotoproject
beoogt Marleen Wijnen zoveel mogelijk
megjes
uit Kronenberg vast te leggen op de gevoelige plaat. Met
megjes worden in dit geval bedoeld: chicks, grieten, jongedames,
meiden, vrouwen, manninnen, vrouwmensen, dames, vrouwspersonen, wijven, besjes,
madammen en alles wat daar verder nog tussen zit. De inspiratiebron voor
Marleen? De vrouwenportretten van Jeanny van Lieshout!
In een zaal bomvol
megjes (en wat
verdwaalde
jungskes) gaf Marleen
vrijdag uitleg over haar project, waarop ze later dit jaar hoopt af te studeren
aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Mol. Op 41 fotodagen heeft Marleen in
totaal 8512 foto’s gemaakt van de 357 Kronenbergse
megjes die bereid waren mee te werken. 718 uur heeft ze tot
dusverre in het project gestoken. Die uren zitten misschien nog wel meer in
gesprekken met de
megjes dan in het
pure fotograferen. Behalve een fotografisch project is
De megjes in Kronenberg daarmee ook een sociologisch project
geworden, dat overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende generaties
aan het licht brengt. Denk aan oudere
megjes
die graag wilden werken of studeren maar niet mochten, of aan jongere
megjes die misschien niet willen werken maar
uit economische noodzaak (bijna iedereen in Kronenberg woont in een koopwoning)
wel moeten. Naar het antwoord op de vraag welke generatie eigenlijk de meeste
keuzevrijheid had/heeft is Marleen dan ook nog zoekende.
Overigens vertoont
De megjes in
Kronenberg enige verwantschap met het in 2016 verschenen
Melderslo
100 jaar – Huizen en bewoners 1916-2016 (klik
hier), met in elk geval dit
verschil dat in Melderslo zowel
megjes
als
jungskes (en alles wat daar verder
nog tussen zit) werden geportretteerd door 29 verschillende
(amateur)fotografen. Een ander verschil is dat in Melderslo de straten leidend
waren, terwijl Marleen de foto’s thematisch heeft geordend. Thema’s zijn bijvoorbeeld
’50-jarigen’, ‘drie generaties’ en ‘voornamen’ (wist u dat Nel en Truus de
meest voorkomende
megjesnamen zijn in
Kronenberg?).
De megjes in Kronenberg resulteert
uiteindelijk in een fotoboek en een expositie. Het boek verschijnt op 30 juni,
de expositie is te zien van 30 juni tot en met 6 juli. Ik kijk er nu al naar
uit! Tot die tijd zal ik me moeten behelpen met de speciale Facebookpagina
(klik
hier).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten