zondag 2 februari 2020

Intermezzo – Ledfigures

Met ‘knutselaar’ doe je ‘m grotelijks tekort. ‘Uitvinder’ is misschien een te groot woord. ‘Designer’ en ‘ontwerper’ zijn te nietszeggend en veelomvattend. ‘Techneut’ is denigrerend. Laat ik het daarom houden op ‘bedenker en maker van geinige, enigszins techneutische objecten die soms tegen kunst aan schurken’. Ik heb het uiteraard over Micky Verhaeg, woonachtig in Eindhoven, maar Horstenaar van geboorte. Hij figureerde in het verleden al op Horst-sweet-Horst met zijn Shuffleboard (klik hier) en zijn palletkunstwerk bij WaaRomney (klik hier).


Ledfigures heet het nieuwste project van Micky. Ledfigures, objecten met unieke lichteffecten waarin licht oneindig wordt weerspiegeld. In en tegenover de Pop Up Galerie in Venray (hoek Kapelaanspad – Schoolstraat) zijn momenteel twee van deze objecten te zien: de LED Infinity Cube en de LED Infinity Tetrahedron (een soort piramide). Ik heb ze gezien en geloof me: ze zijn intrigerend, fascinerend en betoverend.


En inderdaad ook ‘vet spacy’, zoals ik twee passerende jongens van een jaar of twaalf hoor zeggen.


Het ontwikkelen van de ledfigures is een proces van vallen en opstaan. Micky: ‘Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, dat maakt het moeilijk. Bij deze figuren moeten in elke hoek meer dan twaalf contacten aan elkaar worden gesoldeerd en dat in een driedimensionale ruimte van één kubieke centimeter. Misschien een eenvoudig klusje voor de ASML’ers onder ons, maar voor mij als beginnend electro DIY’er was dit echt een uitdaging. Eén contactje verkeerd of één contactje dat kortsluiting maakt en alle leds kunnen kapot gaan. Is me dus twee keer overkomen, waarna ik weer helemaal opnieuw kon beginnen.’


Een volgend ledfigure is al in de maak: een dodecahedron, een object met twaalf vijfhoeken, dertig ribben en twintig hoeken. Micky: ‘Dat is wel weer een uitdaging, ja. Ik ben erg benieuwd hoe die eruit komt te zien. Hoe de weerspiegeling wordt en welke effecten er mee te creëren zijn. En nu maar hopen dat het solderen ditmaal wel in één keer goed gaat.’


Wat zijn eigenlijk zijn bedoelingen met de ledfigures? Micky: ‘Ze moeten niet in elke huiskamer te vinden zijn, dan is het speciale er vanaf. Ik wil er verder mee experimenteren. Het begint bij deze figuren, maar wat als je andere lichteffecten in de spiegelfiguren stopt? Of wat als je de figuren drie, vier of zelfs vijf meter hoog maakt? Het zou geweldig zijn als je erin kon lopen. Ik hoop de figuren te kunnen plaatsen bij GLOW 2020 en/of andere (licht)festivals, zodat bezoekers erin kunnen verdwalen. Maar ze zouden ook in de openbare ruimte kunnen staan. Zo lijkt het me ook vet om een grote LED Infinity Voetbal bij het PSV-stadion te plaatsen. Alleen nog een investeerder of klant zien te vinden …’


De ledfigures van Micky zijn nog twee weken te zien in Venray. 24 uur per dag, maar bij donker zijn ze absoluut op hun intrigerendst, fascinerendst, betoverendst en spaciest. Geen tijd voor een live bezoek? Bekijk dan de Instagrampagina van ledfigures (klik hier).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten