dinsdag 4 februari 2020

Klein mysterie 779 – St. Josephstraat / Gasthoêsplein

Het gaat niet alleen om de Sint Josephstraat maar om alle straten die effect gaan krijgen, het gaat er om dat we een krachtig winkelcentrum behouden, het gaat over leefbaarheid, het gaat erom dat de gemeente dezelfde richtlijnen aanhoudt die ze ook bij andere aanhoudt, het gaat er om dat de gemeente handelt conform haar eigen duurzaamheidsbeleid, dat er open, eerlijke en transparante communicatie plaatsvindt, het gaat er om dat betrokken mensen goed geïnformeerd worden en het gaat in deze tijd er ook om dat we in een complexe omgeving gezamenlijk praten en nadenken over hoe ontwikkelingen vorm en inhoud krijgen.’


Nee, hij liegt er inderdaad niet om, die brief van de bewoners van de St. Josephstraat aan de gemeenteraad (klik ook hier) over de gevolgen van de aanleg van een autovrij plein bij ’t Gasthoês. De bewoners stellen een aantal wezenlijke vragen aan de orde die serieuze antwoorden verdienen. Zo vragen ze zich af of het wel zo belangrijk is of je straks van het Gasthoêsplein direct kunt doorlopen naar de Kerkstraat. En realiseert het gemeentebestuur zich wel voldoende hoezeer de stikstofuitstoot toeneemt als de zogeheten centrumring wordt verlegd)? ‘Indien de centrumring verlegd gaat worden via de Sint Josephstraat wordt de centrumring 45% langer (van 1,61 naar 2,33 km). Dit betekent per dag een kleine 3.000 km meer verkeer (= op en neer naar Rome – Italië) in een gebied van 500 meter bij 400 meter. Op jaarbasis betreft het dus meer dan 1 miljoen extra kilometers in dat gebied, oftewel 25 keer rondom de aarde in een gebied van 500 bij 400 meter.’


De bewoners roepen het gemeentebestuur op de hele verkeerssituatie grondig te gaan onderzoeken en tot die tijd geen onomkeerbare besluiten (lees: een autovrij Gasthoêsplein) te nemen. Zit iets in, al is het ongehoord dat dit niet al lang is onderzocht en dat er nu op het laatste moment allerlei besluiten moeten worden doorgejaagd.  


Coöperatief en creatief als ze zijn denken de St. Josephstraatbewoners ook mee over oplossingen: ‘Kan de centrumring niet in stand worden gehouden en d.m.v. verkeerslichten en een zebrapad een veilige en makkelijke overgang worden gerealiseerd? Of bijvoorbeeld met een loopbrug? Of een verdiepte aanleg van de centrumring bij het cultuurplein, waarover vervolgens het cultuurplein wordt gerealiseerd?’ Verkeerslichten en zebrapad oké. Maar loopbrug en autotunnel? Dat is wel héél erg gewoontjes! Waarom dan niet meteen een kabel- of tokkelbaan? Of een Schwebebahn? Of luchtballonnen? Een voetgangershelikopter? Of anders misschien een zeppelin?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten