maandag 1 maart 2010

Klein mysterie 137 – Brievenbus

Ineens was ze weg. Mijn brievenbus. Nee, niet de ‘bus binnen aan een huisdeur waarin de voor het huis bestemde brieven gestopt worden’ (Van Dale), maar de ‘bus aan de openbare weg voor te verzenden brieven’ (eveneens Van Dale). ‘Mijn’ bus stond aan de Beekstraat, nabij de splitsing met de Meterikseweg. Toen ik een week geleden een brief wilde posten, stond ik plotseling voor een gapend gat. Het enige dat nog restte, was de bevestigingsstaander:Wat me minstens zozeer bevreemdde als het ontbreken van de bus, was het ontbreken van een verklarende mededeling. Iets in de trant van ‘Bus in revisie, de dichtstbijzijnde bus bevindt zich aan de Venrayseweg’ of ‘Bus opgeheven vanwege onvoldoende gebruik’. Maar nee, niets. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik neem even een zestal opties met u door:
1. De bus is het slachtoffer geworden van een plofkraak. Vrijwel uitgesloten. Lijkt me ook iets te veel eer voor een doodgewone brievenbus. (De werkelijke reden dat ik de mogelijkheid van een plofkraak hier opper, is dat ik plofkraak zo’n heerlijk woord vind. Plofkraak – liefst met doffe plof – is voor mij nu al hét woord van 2010. Plofkraken opstellen in rijen van drie. Wilt u er een plofkraakje bij? Doe mij maar twee plofkraken.)
2. De bus is het slachtoffer geworden van een ramkraak. Eveneens onwaarschijnlijk, hoewel de bevestigingsstaander iets uit het lood lijkt te staan.3. De bus is het slachtoffer geworden van ‘gewoon’ vandalisme. Absoluut uitgesloten. Anders had Focus, de actualiteitenrubriek van Streekomroep Reindonk, gisteren geheid met een bewakingscamera gemaakte beelden van de wandaad uitgezonden.
4. De bus is het slachtoffer geworden van een dronken automobilist. Niet geheel onmogelijk, hoewel de bevestigingsstaander dan vermoedelijk toch als eerste het loodje zou hebben gelegd en het nabijgelegen café Roëze Grád al meer dan tien jaar geleden z’n deuren heeft gesloten.5. De bus is opgeheven omdat ze het vereiste minimumaantal geposte dagelijkse brieven niet haalt. Ik zou er eerlijk gezegd niet van staan te kijken. Maar dan was er toch wel ergens kond gedaan van de opheffing van de bus? En waarom de bevestigingsstaander dan laten staan?
6. De bus is ontvoerd door het AOBB (Afzichtelijke Oranje Brievenbussen Bevrijdingsfront) en keert binnenkort PTT-rood opgeschilderd weer terug. Dát zal het inderdaad zijn. Wie had dat gedacht? De glorious return van die goeie ouwe rooie brievenbus. Nog is dit land niet verloren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten