maandag 28 juni 2010

Klein mysterie 173 – Moelbaere

Morgen 29 juni. Sint-Peter en Sint-Paul. Ja, ik ken m’n klassieken. Een volkswijsheid, althans in Horst, wil dat op Sint-Peter en Sint-Paul de bosbessen (‘moelbaere’) rijp zijn. Maar zoals dat met volkswijsheden gaat: ze hebben vaak wel de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Vorige week dinsdag plukte (en nuttigde) ik in het Schuitwater namelijk al m’n eerste moelbaere van dit jaar. Heerlijk, hoewel de in groten getale aanwezige dazen (‘daeze’ inderdaad) het plezier ietwat vergalden. Is het nou echt te veel moeite voor Staatsbosbeheer om hier een paar dazenvangers te installeren? Zur Sache. Wat ik me in het Schuitwater afvroeg, is hoe het toch met de moelbaere zou gaan in het bos dat – als ik het allemaal goed heb begrepen – vroeger Moelbaerenbos heette, toen even Kasteelpark Ter Horst en nu weer Moelbaerenbos. Weet u het nog? Na alle commotie over de naam (nu precies een jaar geleden) kwam de 87-jarige Horstenaar Gerrit Vullings in het najaar met het idee om weer moelbaere aan te planten in het al tientallen jaren moelbaerloze bos. Een idee dat gretig werd omarmd door wethouder Leon Litjens. Hij toog eind oktober met de heer Vullings naar het bos. Samen plantten ze er een aantal moelbaerestruikjes. De Echo maakte er een foto van en Horst kon weer gerust gaan slapen.Benieuwd naar de staat (en de smaak) van de moelbaere heb ik de afgelopen dagen de Moelbaerenbos van onder naar boven en van links naar rechts doorkruist. Geen moelbaer gevonden. Betekent dit automatisch dat de jonge nieuwe moelbaerestruikjes de winter niet hebben overleefd? Nee. Het zijn vrij nietige planten die je zelfs in een overzichtelijk bos als de Moelbaerenbos gemakkelijk over het hoofd ziet. Dit neemt niet weg dat ik me enige zorgen over de struikjes maak. Ze worden toch wel gekoesterd, vertroeteld en in de watten gelegd? Er is toch wel iemand die regelmatig hun welbevinden peilt? De wethouder zal z’n handen er toch niet vanaf hebben getrokken nadat de foto eenmaal in De Echo was gepubliceerd? Wie bezorgt me een teken van leven van de moelbaerestruikjes in de Moelbaerenbos? Liefst natuurlijk een baer in levenden lijve, maar met een foto van de struikjes stel ik me ook al tevreden. Zou Sint-Peter en Sint-Paul in één klap tot een echte feestdag maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten