maandag 30 april 2012

Intermezzo – Fietsers afstappen

De voorzitter: ‘Heren, dan nog één ding, voordat we aan het bier kunnen. Het valt me op dat er de laatste tijd steeds vaker rond onze vijver wordt gefietst. Met alle respect, maar ik vind dat we dat niet moeten tolereren. Hebben jullie misschien enig idee wat we daartegen kunnen ondernemen?’
Funs: ‘Afschieten die hap.’
Hay: ‘Ik denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat dat in feite de beste oplossing is, maar ik voorspel je: daar krijgen we gedonder mee.’
Thei: ‘Vijverstewards, is dat niks?’
Tren: ‘We zijn godverdomme geen sociale werkplaats.’
Sjeng: ‘Bewaking met honden?’
Joep: ‘Webcams!’
Driek: ‘Precisiebommen!’
Wiel: ‘Punaises!’
Baer: ‘Langs de hele vijver zeker. Je bent gek, man.’
De voorzitter: ‘Heren, heren, op deze manier komen we geen steek verder. Ik heb onze materiaalman nog niet gehoord. Petran, heb jij misschien een idee?’
Petran: ‘Weet je … ik dacht … ik heb in m’n materiaalhok nog een oud verkeersbord liggen met een fiets erop.’
De voorzitter: ‘Waarom zeg je dat nu pas? Halen!’
[Geroezemoes]
De voorzitter: ‘Laat zien, Petran.’
[Petran toont het bord]
Hay: ‘Ben je helemaal gek geworden? Dit is een bord dat waarschuwt voor fietsers. Maar wij willen helemaal geen bord dat waarschuwt voor fietsers, wij willen goddomme een bord dat fietsen verbiedt.’
Wiel: ‘Zo’n rond wit bord met een rode rand eromheen en een fiets erop.’
Joep: ‘Precies.’
Petran: ‘Sorry hoor, maar zo’n bord heb ik niet.’
De voorzitter: ‘Kunnen we dat bord van Petran niet wat aanpassen?’
Sjeng: ‘Dat we er een tekst opzetten?
Tren: ‘Iets als ‘Fietsers afstappen’ of zo?’
Thei: ‘Ja, geweldig.’
Baer: ‘Er is wel weinig ruimte op het bord voor zo’n tekst.’
Driek: ‘Als we de afbeelding van die fiets er nou eens afhalen, zodat we daar de tekst kwijt kunnen.’
Hay: ‘En Polen en Duitsers dan? Die snappen zo’n tekst niet. Nee, de fiets moet er altijd op blijven.’
Petran: ‘We zouden de fiets natuurlijk ook naar boven kunnen verplaatsen.’
De voorzitter: ‘Gouden idee, Petran.’
Joep: ‘Maar dan moet er wel een kruis door de fiets, anders begrijpen Polen en Duitsers er nog niets van.’
Thei: ‘Klopt.’
Baer: ‘Inderdaad.’
De voorzitter: ‘Heren, mag ik dan concluderen dat we het helemaal eens zijn met elkaar [bevestigend gemompel] en Petran vragen om over te gaan tot uitvoering van het bord?’
[Bevestigend gemompel]
Tren: ‘Voorzitter, nog één ding: ik vind wel dat een punt achter ‘afstappen’ op z’n plaats zou zijn.’
Hay: ‘Ja! Maakt het helemaal af.’
Joep: ‘Helemaal mee eens.’
De voorzitter: ‘Iedereen akkoord?’
[Bevestigend gemompel.]
De voorzitter: ‘Bier!!’
[Applaus]
(Twee weken later had Petran het bord klaar en sindsdien siert het de oever van de Gubbels Vijver in Broekhuizenvorst.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten