vrijdag 23 mei 2014

Intermezzo – Stembureaurondgang

‘Wens stembureauleden @gemeenteHadM en ondersteuners mooie dag toe. Kan helaas geen rondgang maken.’ Aldus twitterde burgemeester Kees van Rooij in de nacht van woensdag op donderdag. Tegenvaller. Dan zelf maar in naam der Europese democratie een inspectierondgang maken langs alle 21 Horster stembureaus. Fiets pakken en trappen maar.    

1. Gemeenschapshuis De Meulewiek, Meterik; 10.22 uur; 0,8 kilometer.
Dreigende luchten. Doodse stilte. In de verste verten geen kiezer te bekennen.
Meterik, jarenlang de woonplaats van CDA-Tweede Kamerlid Raymond Knops, die vorige week Horstenaren in Hallo Horst aan de Maas opriep ‘ook’ op Irene Janssen (het ‘Hôrster Megje’) te stemmen, maar vandaag doodleuk twittert ‘Mijn stem gaat naar Jeroen Lenaers’.
Snel verder richting Griendtsveen. Wind tegen. Tegenvaller.

2. Gemeenschapshuis De Zaal, Griendtsveen; 11.14 uur; 13,9 kilometer.
De welbekende witte tape doet ook in Griendtsveen wonderen. Twee kiezers waargenomen.

3. Woonzorgcomplex Aan de Brug, America; 11.37 uur; 20,3 kilometer.
America toont zich een meester in het op listige manier bevestigen van stembureaubordjes aan hekken en borden.
 
Intussen uitbundige zonneschijn. Met stevige wind in de rug richting Horst gevlogen.

4. Gemeentehuis, Horst; 11.57 uur; 26,6 kilometer.
Ogenschijnlijk alles onder controle in de Horster machtsburcht. Geen Kees om me een hart onder de riem te steken. Tegenvaller.
Lunchpauze.

5. Zaal Debije, Hegelsom; 13.29 uur; 31,1 kilometer.
Dreigende luchten. Doodse stilte.
Hegelsom, huidige woonplaats van CDA-Tweede Kamerlid Raymond Knops. Wat zal het Hôrster Megje ’m vervloeken.
Onderweg naar Kronenberg rijd een terreinwagen me bijna van de sokken. Tegenvaller. Mijn stem gaat naar de Partij voor een Terreinwagenvrij Europa.

6. De Torrekoel, Kronenberg; 13.52 uur; 37,3 kilometer.
Zes, zeven, acht stemmers! Man en vrouw op fiets. Man gaat stembureau binnen; vrouw blijft buiten, in de weer met telefoon – óók best belangrijk. 

7. voormalige bibliotheek, Sevenum; 14.02 uur; 40,8 kilometer. 
Drukte! Man in scootmobiel: ‘Ik ga altijd stemmen, anders mag ik ook niet klagen.’ Vrouw: ‘Als de coalitievorming begint, haak ik af.’
Moest de leegstaande bibliotheek vorig jaar niet hals over kop verhuizen omdat er een koper was gevonden? De ondoorgrondelijkheden van de Horster politiek. Tegenvaller.

8. Verzorgingshuis Sevenheym, Sevenum; 14.04 uur; 41,2 kilometer.
Doorzichtige plakband. Ook een bevestigingsoptie. Aan de creativiteit van de stembureaubordjesbevestigingsambtenaren ligt het niet.
Steeds dreigender luchten. Opgeven? Maar íemand zal toch de honneurs voor Kees moeten waarnemen? Op naar Grubbenvorst!
Besouw? Doet die ook mee? Voor welke partij dan? Wel een leus om erin te houden.
Iets verderop het eerste (en naar later zal blijken enige) niet-CDA-bord op particulier terrein:

9. Zorgcentrum La Providence, Grubbenvorst; 14.38 uur; 49,5 kilometer.
Levendige drukte. Desondanks een stembureaurondgangsselfie:

10. Woonzorgcomplex Grootoord, Grubbenvorst; 14.43 uur; 50,3 kilometer.
Mooier kan niet. Meesterlijk: het verdwaalde snemmelke tape links.
Donkere wolken boven Lottum. Tegenvaller. Toch droog gearriveerd op de Markt aldaar. Kunstwerk van Wim Rijvers nog altijd niet terug. Tegenvaller. Had niet iemand me beloofd na te gaan waar het gebleven is?

11. De Smetenhof, Lottum; 15.03 uur; 55,8 kilometer.
Over de helft! Nog tien te gaan. Kees zal toch wel af en toe aan me denken? 
Het Hôrster Megje legt het hier af tegen Diana: Diana 12 ½ Jaar Doktersassistente Hoera!
Regendruppels. Tegenvaller.
Broekhuizen.
Rechtopgezette verloren wieldop!
Ineens felle zon.
Het mooiste Horster beeld op de lelijkste locatie:

12. Naesenhof, Broekhuizen; 15.26 uur; 59,8 kilometer.
Man: ‘Ah, een fotograaf.’ Ik: ‘Je staat er versteld van hoeveel variatie er in die stembureaubordjes zit. Ik heb al elf stembureaus gehad, maar dit is het eerste van dit type.’ Man: ‘Maar die rode pijl hangt niet helemaal recht.’ Ik: ‘Meneer, u moest eens weten.’ Man: ‘Ach ja, ambtenaren …’

13. BMV De Schakel, Broekhuizenvorst; 15.34 uur; 60,9 kilometer.
Voor de oranje gepleisterde muur staan vijf jongens van een jaar of acht. ‘Wat ben jij aan het doen?’ Vousvoyeren is er blijkbaar niet meer bij. Zelfs niet bij Broekhuizenvorster jongens van een jaar of acht. ‘Nou jongens, ik neem de honneurs waar voor de burgemeester en fiets alle stembureaus in de gemeente langs.’ ‘…’
De befaamde Broekhuizenvorster gastvrijheid!
Mijn weg vervolgend richting Swolgen hoor ik achter me: ‘Job! Kom! We achtervolgen ’m! Kom! Er achteraan!’

14. Café-Zaal Wilhelmina, Swolgen; 15.45 uur; 64,2 kilometer.
Wéér een nieuw type stembureaubordje. Ja, ja, je maakt wat mee op zo’n dag.

15. ’t Brugeind, Meerlo; 15.59 uur; 67,5 kilometer.
Eerste stembureau waar je doorheen kunt fietsen. Ja, ja, je maakt wat mee op zo’n dag.
Onderweg naar Tienray enthousiast begroet door een tegemoetkomende postbode. Tenminste iemand die m’n inspanningen waardeert. Aardige man. Van Kees taal noch teken. Tegenvaller.
Victor hangt nog altijd. Tegenvaller.
De Partij Tegen Opgehangen Victor Veiligs, die had er toch ook nog wel bij gekund?

16. Dienstencentrum Zonnehof, Tienray; 16.06 uur; 69,5 kilometer.
Doodse stilte.
Zal Tienray weer de Horster kern met het hoogste percentage PVV-stemmers worden?
Via d’n Eikelenbos naar Melderslo.
Nog vijf te gaan.

17. MFC de Zwingel, Melderslo; 16.29 uur; 74,9 kilometer.
Foto maken en snel weer weg. Voor je het weet heb je een stembureaubemanner achter je aan zitten. Maak dan maar eens aannemelijk dat je de honneurs waarneemt voor Kees. 

18. OJC Niks, Horst; 16.38 uur; 77,6 kilometer.
Big Brother is watching you through his blue and orange glasses, near the ladder opstelplaats. Vlug weg hier.

19. Verzorgingshuis Berkele Heem, Horst; 16.41 uur; 78,2 kilometer.
CDA-bolwerk. De rust van een verzorgingshuis op een donderdagnamiddag. Bepaald niet ongunstig, met het oog op dat CDA-bolwerkachtige.
Voor het oud-gemeentehuis houdt J. me staande. J.: ‘Waarom zou ik nog op de PvdA stemmen? Ik denk dat het SP wordt.’ Ik: ‘Die zijn anders niet echt voor Europa.’ J.: ‘Maar moeten wij dan opdraaien voor Grieken en Italianen die nog geen vier uur per dag werken?’ Ik: ‘…’
   
20. Kantine Dendron Sporthal, Horst; 16.59 uur; 81,4 kilometer. 
En de stembureaubemanning maar elke tien minuten naar buiten komen om te controleren of onverlaten de trolley niet hebben verplaatst.
Dinerpauze.
Met De Lèste Geulde, mijn stembureau, in zicht probeert het Hôrster Megje me nog te verleiden. Kansloos.

21. De Lèste Geulde, Horst; 18.07 uur; 86,7 kilometer.
Missie volbracht! Geen Kees. Geen ontvangstcomité. Geen harmonie. Geen slingers. Geen ballonnen. Niks. Tegenvaller. Kruip je daarvoor nou 86,7 kilometer op de fiets? Volgende keer mag ie het gewoon weer zelf doen, die Kees.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten