maandag 19 mei 2014

Intermezzo – Tweetbundelshow

Woensdag in Amsterdam geweest (zo zie je nog eens wat van deze wereld – twee weken terug was ik nog in Sevenum, de week dáárvoor in Lottum en gisteren in Hegelsom). Mooie stad hoor, maar voor de verkiezingsborden hoef je er niet naar toe: die zijn er digitaal. Hoe hip dat ook mag ogen, het is de dood in de pot. De charme van verkiezingsborden is nou juist het overplakken, afscheuren en bekladden en dat is er op deze manier niet meer bij. Wat een stap vooruit lijkt, is in feite een stap terug.
De aanleiding voor mijn bezoek aan de hoofdstad vormden evenwel niet de verkiezingsborden, maar de Tweetbundelshow van Jan-Dirk van der Burg. Vorige week ging het hier al over Jan-Dirks Tweetbundels. Toen ik daarna zag dat hij woensdagavond in fotoboekhandel PhotoQ in Amsterdam een Tweetbundelshow zou geven, kon ik de verleiding niet weerstaan noordwestwaarts te sporen.

In fotoboekhandel PhotoQ wist Jan-Dirk mijn toch bijzonder hooggespannen verwachtingen volledig in te lossen. Voor de precieze opzet van de show moet u een volgende keer zelf maar eens gaan kijken (zie ook de afsluiting van dit stukje), maar neem van mij aan dat het (vooral) hilarisch én (soms) schrijnend is. En neem ook van mij aan dat zo’n Tweetbundel heel wat meer is dan het eenvoudig achter elkaar zetten van een tweet of honderd van een twitteraar. Het beoogde effect wordt slechts bereikt bij een afgewogen selectie en ordening van de veelal duizenden tweets van de betreffende persoon én een perfecte timing bij de voordracht. Beide bleken bij Jan-Dirk in vakkundige handen.
Na de eerdere verschijning van Tweetbundels van Barbara van Beukering (hoofdredacteur van Het Parool) en Aad de Mos (voetbaltrainer en –analist) zag woensdag ook de bundel van Arie-Wim Boer het licht. Arie-Wim wie? Arie-Wim Boer!
Arie-Wim maakt van z’n hart geen moordkuil. Zo twitterde hij donderdag: ‘Als ik mensen enkele reis mag geven naar mars dan weet ik er genoeg, in politiek, in buurt en zelfs in familie.ik voorspel raket is te klein’. Niets makkelijker om iemand als Arie-Wim compleet af te zeiken, maar het knappe is nu juist dat Jan-Dirk er toch in slaagt Arie-Wim in z’n waarde te laten. De bij de show aanwezige Arie-Wim (‘Prachtige presentatie v bundel nr 3 v @tweetbundels. Mooi voorgedragen door Jan Dirk vd Burg @jandirkcom Humor en emotioneel, erg mooi) was dan ook zeer verguld met de bundel (Verbazing, verrassing, bovenal heel leuk.Ontving net bundel v mijn tweets /foto's sinds 2010).
Heel ruim aangehouden en als ik iedereen meetel waren er misschien 25 belangstellenden. 25 belangstellenden voor zo’n grootheid! En dat in de culturele oase Amsterdam! En dat terwijl in de culturele woestijn Horst ruim 60 mensen komen opdagen bij een avond over een meer dan twintig jaar geleden gestorven schrijver! Of bevestigen die 25 paradoxaal genoeg nu juist dat Amsterdam een culturele oase is en die 60 dat Horst een culturele woestijn is? Hoe minder bezoekers hoe meer oase en hoe meer bezoekers hoe meer woestijn?
Uiteraard ook nog even bijgepraat met Jan-Dirk, die – als ik dat zo mag zeggen – nog altijd een warm plekje in z’n hart voor Horst (aan de Maas) blijkt te hebben. Hij liet zelfs doorschemeren bereid te zijn met z’n Tweetbundelshow langs te komen in café Cambrinus! Ik kan u verklappen dat de onderhandelingen inmiddels zijn gestart. Daarbij is enige snelheid wel geboden. Bepaald niet ondenkbaar is namelijk dat De Wereld Draait Door, Pauw en Witteman of Knevel en Van den Brink eerstdaags lucht krijgt van de Tweetbundels. De prijsopdrijvende werking die dat ongetwijfeld tot gevolg heeft, wil Horst-sweet-Horst graag voor zijn. Dus hopelijk snel witte rook. Zou het trouwens niet helemaal feest zijn als Jan-Dirk een Horster twitteraar(ster) tot hoofdpersoon van een van z’n komende Tweetbundels maakt? Ik voel al een siddering door Horst aan de Maas gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten