vrijdag 27 maart 2020

Top 5 – Afgelopen week in Horst aan de Maas waargenomen stoepkrijttekeningen en -teksten (2)

Het kan zijn dat ik op de verkeerde plaatsen kom, maar ik heb de stellige indruk dat mijn oproep van afgelopen maandag aan ouders en stoepkrijtfabrikanten (‘Voorziet ons kroost van deugdelijk stoepkrijt! Juist nu!’) tot op heden niet het gewenste effect heeft gehad.


Het is overigens niet alleen het snelle verkleuren dat me parten speelt bij het interpreteren van stoepkrijtcreaties. Ook de duiding van de teksten vind ik soms lastig. Sommige teksten zijn cryptisch, al dan niet bewust, andere doen me vanwege hun onontcijferbaarheid twijfelen aan het niveau van het hedendaagse schrijfonderwijs. Die onontcijferbaarheid hebben ze dan weer gemeen met het merendeel van de uitingen van graffitisten. Zijn de stoepkrijters van vandaag de graffitisten van morgen?


Genoeg geleuterd, laat ik gewoon overgaan tot de openbaarmaking van een nieuwe top 5 van afgelopen week in Horst aan de Maas waargenomen stoepkrijttekeningen en -teksten, waarbij alle tekeningen en teksten ex aequo op 1 zijn beland (bijzondere tijden vragen om bijzondere spelregels). Komt ie:

1. Gebroeders Van Doornelaan, Horst


Altijd weer de vraag bij zulke tekeningen: is na het maken van de contouren het krijt in het varken blijven steken? Inkleuren zou in dit geval ontsierend zijn.

1. De Sondert, Sevenum


Afhang 1 in Horst heeft een stoepkrijtspeurtocht aan de hand van rekensommen (klik hier). Op het wegdek van  De Sondert in Sevenum is een stoepkrijtopdrachtenroute uitgezet. De opdrachten variëren van ‘Geef het poppetje een kus’ (zie foto) tot ‘Lach als een monster’ tot ‘Ren door het … [onleesbaar]’ tot ‘Schreeuw als een meisje’.

1. Gebroeders Van Doornelaan, Horst


Van Elly Reijnders ontving ik foto’s van enkele teksten die voor de ingang van basisschool De Twister zijn aangebracht: ‘Jullie zijn onze leerKRACHT’, ‘Goedemorgen! Wij missen jullie!’, ‘Een goede leerkracht is het halve (t)huiswerk’. De vraag of dit kinderteksten zijn, lijkt me overbodig.

1. Klassenweg, Sevenum


De foto van dit prachtige werkstuk (‘Vrije vogel’) van Evi en Siem ontving ik van Helmie van de Riet (waarvoor dank).

1. Van Stepraethstraat, Sevenum


Fietsend door de Van Stepraethstraat zie ik een tekening die me wel héél erg aan die van Evi en Siem aan de Klassenweg doet denken. ‘Dat kan’, aldus Ellen Verheijen, die buiten staat en graag bereid is uitleg te verschaffen over dit werk dat haar kinderen Fem en Sjuul samen met buurtgenoten hebben gemaakt. ‘Een aantal docenten van het Blariacumcollege wilde op een creatieve manier aan de collega’s laten zien hoe ze de eigen kinderen bezighouden terwijl er ook online les gegeven moet worden. De zes letters die in Sevenum en op andere plaatsen in Noord-Limburg zijn gemaakt, vormen samen het woord Team HV, de naam van het team waarin de betreffende docenten werkzaam zijn.’ Toch kan ik in de tekening van Evi en Siem geen letter herkennen. Ellen: ‘Klopt: zij hebben twee tekeningen gemaakt: die waarvan jij een foto hebt en een letter.’

1. Dr. Van de Meerendonkstraat, Horst


‘Liefde voor iedereen.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten